14 583 läst ·
2 svar
15k läst
2 svar
Kamin från bygghandeln eller eldabutiken
En sommarstuga med en kamin och skorsten som behöver bytas ut. Eluppvärmt sommarhus på 73kvm så det ska vara mer än bara mys utan kikat mer åt täljstenskamin och att eventuellt göra jobbet själv.
Vad skillnaden är med att ta en kamin från tex k-rauta/bauhaus ect mot tex elda butiken som har contura m.fl?
Kan man göra det själv på en person eller behöver man vara två?
Vad skillnaden är med att ta en kamin från tex k-rauta/bauhaus ect mot tex elda butiken som har contura m.fl?
Kan man göra det själv på en person eller behöver man vara två?
Kvalite på kamin har jag svårt att bedöma men köpte vår contura på Elda och är nöjd med den. Installerade min i höstas. Det mesta klarar man på 1 person, det mest kritiska momentet när man måste vara två var att bära in den annars tror jag nog att det mesta hade jag klarat själv. Ganska enkelt att montera när man läst instruktionen några gånger. Dock var det lite enklare att våra två så man kunde resonera tillsammans och få det rätt. Att sätta själva skorstenen kan också vara enklare om man är två dvs huven.
Använder man sin eldstad några få dagar per år behöver man kanske inte lägga så stor vikt vid effektivitet och verkningsgrad som om man använder den som huvudsaklig värmekälla under hela vintern. Den eldningstekniska effektiviteten mellan ofta utseendemässigt lika kaminer kan vara mycket stora och innebär att istället för att såga och hugga 8kbm ved behöver man 20kbm i det andra fallet och dessutom behöva agera eldvakt om nätterna. Man kan t.ex vänta tills efter 1 juli då nya krav på effektivitet o utsläpp införs, (vilket sållar bort en stor del av de sämre kaminerna på svenska marknaden) om man är osäker. Redan idag energideklareras kaminer med en liten klisterlapp och har den minst ett A+ är den hyfsad. En del kaminer är beklädda med täljstenssidor för att ge sken av att kunna lagra värme men är stenmängden mindre än 300-400 kg och denna mängd dessutom befinner sig ovanför brännkammaren är stenarna mer av estetisk art.
Klicka här för att svara