Hej!

Vi har en CTC Eco Zenith luft-vatten till golvvärmeslingor i sommarhuset. Enbart utomhusgivare. Den har funkat perfekt i tre år och oss veterligen har inget ändrats i inställningarna. Tidigare år har 0 på kurvjusteringen alltid inneburit 20 grader och det har den hållt perfekt (självklart varmare under soliga dagar men aldrig kallare). Plötsligt under hösten har den istället börjat hålla 17 grader. Hittills har den haft den temperaturen hela tiden. Vi har en mindre firma som återförsäljare och de har varit ute och kikat men hittade inget fem utan allt såg bra ut. Dock var fläkten i badrummet (som vi sätter igång efter dusch) på och enligt återförsäljaren kunde detta orsakat kylan (alltså dragit ut värmen). Men efter att fläkten stängts av är värmen kvar på 17 grader (en vecka sedan) så det kan inte ha varit problemet.

Kan någon förklara för en nybörjare vad som kan vara fel?

Se info från app som bilaga.

• Driftdata från CTC EcoZenith värmepumpsapp med temperaturvärden och systeminställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer utomhusgivarens temperatur med verkligheten? Den indikerar +2 °C ovan och det verkar ju rimligt, men kolla det! Kolla även temperaturen på övriga givare mot vad appen säger (hoppas firman gjort det). Eftersom systemet helt styr på utomhustemp och returtemp på radiatorkretsens vatten så blir det fel om bara en enda givare visar fel. Min utomhusgivare på en IVT bergvärmepump började visa fel och vi fick kallt i huset. Den byttes och sedan var allt bra igen. Jag tjuvkopplade i och för sig lite för att få varmt under tiden, men det ska jag kanske inte rekommendera i detta fall ;) Som nödlösning kan du tills vidare justera kurvan eller hur man nu gör på CTC och tvinga upp den i temperatur, men notera alla inställningar så att ni kan återgå till dem när det egentliga felet åtgärdats.

Jag ska komma tempen! Tack för tipset!

Vad menar du med övriga givare? Jag trodde vi enbart hade en utomhusgivare och inget annat.

Du ser kanske att det finns andra temperaturer angivna, som t.ex. "Heat Sys Return". Det är interna givare som också kan vara defekta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.