Byggahus.se
Hej, min värmekälla är nipe 360 p. Golvvärme bottenvåning o element övervåningen. Vi har endast problem med ett element som är kallt trots framledningsrör är varmt. Jag fick avlufta, tryckte och drog försiktig ventilen utan framgång.
Finns något mer att göra eller byta termostat?
Tack på förhand
 
  • Radiator med termostatventil, vägg och golvrör. Inomhus, hushållsuppvärmning, enkelt, vardagligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Q qassim skrev:
Hej, min värmekälla är nipe 360 p. Golvvärme bottenvåning o element övervåningen. Vi har endast problem med ett element som är kallt trots framledningsrör är varmt. Jag fick avlufta, tryckte och drog försiktig ventilen utan framgång.
Finns något mer att göra eller byta termostat?
Tack på förhand
Ser ut som piggen har fastnat så tryck med en skruvmejsel på piggen några gånger men DRA inte i piggen för då kan den lossna och finns risk för vattenlåckage.
 
Knacka distinkt men "försiktigt" på baksidan av ventilhuset, då lär ventilkäglan släppa.

Det är ventilkäglan som trycker ut stiftet.


Såhär ser termostatventiler ut, den övre är en nyare Danfoss, den nedre en MMA (den du har).
VVS-komponenter: metallrörskopplingar och delar, svart plastdel, skruvar, spridda på grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Q qassim skrev:
Hej, min värmekälla är nipe 360 p. Golvvärme bottenvåning o element övervåningen. Vi har endast problem med ett element som är kallt trots framledningsrör är varmt. Jag fick avlufta, tryckte och drog försiktig ventilen utan framgång.
Finns något mer att göra eller byta termostat?
Tack på förhand
V växelventil skrev:
Ser ut som piggen har fastnat så tryck med en skruvmejsel på piggen några gånger men DRA inte i piggen för då kan den lossna och finns risk för vattenlåckage.
Det hjälpte inte.
 
V växelventil skrev:
Ser ut som piggen har fastnat så tryck med en skruvmejsel på piggen några gånger men DRA inte i piggen för då kan den lossna och finns risk för vattenlåckage.
Ingen skillnad
 
Knacka på metallen som sägs, på sidan som är mellan rören det ska ruska om ordentligt i ventilen, inget att vara rädd för, det håller för häftiga slag. Då kan tätningen släppa i sätet.
 
Q qassim skrev:
Ingen skillnad
Om den fungerar så ska du kunna trycka in stiftet så ska det åka tillbaka av sig själv och gör den inte det så har den fastnat(stängt läge) stumt mao.Det bruka som en del har förseslagit att ta skaftet på skruvmejseln och med små ettriga slag på sidan av radiatorventilen och prova trycka på stiftet igen så tiill slut så släpper det.
 
  • Gilla
Persson90
  • Laddar…
Ibland kan man få klappa på bra rejält med en hammare men lite känsla är ju bra............Är röret upp till ventilen varmt? Eller rören därnere?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ibland kan man få klappa på bra rejält med en hammare men lite känsla är ju bra............Är röret upp till ventilen varmt? Eller rören därnere?
Röret ovan ventilen är också varmt men inte lika mycket som röret under ventilen.
 
Mera knack kan hjälpa eftersom det kommer lite värme nu, var inte rädd, en hackspett knackar rätt häftigt, gör lika.. Tätningen sitter rakt in från termostaten sett, så knacka på metallen nedanför termostaten, tätning ska gå utåt
 
J jonaserik skrev:
Mera knack kan hjälpa eftersom det kommer lite värme nu, var inte rädd, en hackspett knackar rätt häftigt, gör lika.. Tätningen sitter rakt in från termostaten sett, så knacka på metallen nedanför termostaten, tätning ska gå utåt
Det hjälper inte. Om jag vill byta ventil och termostat.
Ska byta hela röret med ventil på min elemet.
Avstägningsventil till framledningsvatten sitter den bakom mutter??
 
  • Vägg med rör, värmeelement, noteringar för ventiler och avstängningar, möjliga installationsskisser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På den där varianten sitter termostatventilen ihop med röret, så hela behöver bytas i så fall.

Under locket på radiatorkopplet (nedre delen) sitter returventilen, den stänger bara av returen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
På den där varianten sitter termostatventilen ihop med röret, så hela behöver bytas i så fall.

Under locket på radiatorkopplet (nedre delen) sitter returventilen, den stänger bara av returen.
Så hjälper inte att stänga framledning vatten till element om jag stänger retirventil. Hur kan jag stänga varmvatten eller framledningvatten till element så att jag byta röret med termostatventil eller måste jag anlita fackman?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.