3 070 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Kallraspjäll i hus med självdrag
Hej jag har såkallat självdrag i huset.
Min fråga är om jag kan sätta frånluftfläcktar i ytterväggen i källaren och på toaletten.
Man ska ju inte ha det kopplat till murstocken om jag fattat rätt.
Men kan man ha det i ytterväggen eller inte.
Jag vill köpa typ Pax fläckar med kallrasspjäll.
Nu är det faktiskt bara hål rakt ut både i källaren och på toaletten och det drar ju ganska friskt.
Min fråga är om jag kan sätta frånluftfläcktar i ytterväggen i källaren och på toaletten.
Man ska ju inte ha det kopplat till murstocken om jag fattat rätt.
Men kan man ha det i ytterväggen eller inte.
Jag vill köpa typ Pax fläckar med kallrasspjäll.
Nu är det faktiskt bara hål rakt ut både i källaren och på toaletten och det drar ju ganska friskt.
Jag skulle inte sätta in frånluftsfläktar i källaren, har du ventiler i källaren så är de för IN-luft. Eventuellt sätta in en fuktstyrd fläkt i tvättsuga/duschrum.
Varm luft stiger uppåt och skulle du sätta in frånluft i källaren är risken stor att du får sämre luftomsättning på övervåningen.
Jag har själv självdrag i 70-tals hus med källare. Har bara tallriksventiler i källaren och accepterar lite kallare golv där för att få ett bättre inomhusklimat.
Varm luft stiger uppåt och skulle du sätta in frånluft i källaren är risken stor att du får sämre luftomsättning på övervåningen.
Jag har själv självdrag i 70-tals hus med källare. Har bara tallriksventiler i källaren och accepterar lite kallare golv där för att få ett bättre inomhusklimat.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
På toaletten kan du absolut sätta in en fläkt, grundtanken med självdrag är utluft i toalletter och kök.
Det finns flertalet trådar här på forumet som behandlar ventilation med självdrag, i dom finns många svar och mer som man bör tänka på.
Det finns flertalet trådar här på forumet som behandlar ventilation med självdrag, i dom finns många svar och mer som man bör tänka på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden