Hej

Ett problem i ett 1,5vån trähus från 2007. Ca 135kvm. Qvantum Frånluftsvärmepump är uppvärmingskällan, 1år gammal.

Förra året hade vi en total förbrukning på ca 8600kwh. Så helt ok.

Men nu till min fråga. Upptäcker kallras bakom vägghängda köksskåp där elkpntakterna sitter. Även drag under en fönsterbräda. När det är riktigt kallt ute blir friskluftsintagen helt isiga på undersidan, nästan små istappar.

Huset verkar ha brister i tätning men kan det vara så att vi har lite undertryck i huset som suger in luft mer luft än nödvändigt vilket förvärra dessa kallras? Någon kalibrering gjordes aldrig när den nya pumpen satts in.

Vet inte om jag tänker rätt så ville höra med expertisen i detta forum innan jag slänger ut pengar på en ev tekniker för att mäta luftflöden.

Ventilationen bör ju justeras in så FLVP tar rätt mängd luft från rätt rum.
Finns ju ofta dokumenterat vad resp frånluftsventil ska vara inställd på men annars är det att mäta.
Sen ska ju fläkten i FLVP gå med rätt hastighet.

Har ni tillräckligt många friskluftsventiler och är alla fullt öppna?
Stängda dörrar som hindrar/minskar luftflödet?

• Gilla
Daniel Söderman3
  • Laddar…
Vad folk i allmänhet felaktigt gör är att vid kall väderlek så går dom runt och stänger friskluftsventiler. Då dras det in genom alla andra genomföringar, uttag etc. En bieffekt är också att deras frånluftsvärmpeump då inte får tillräckliga luftvolymer för att gå effektivt.

• Gilla
Daniel Söderman3
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Ventilationen bör ju justeras in så FLVP tar rätt mängd luft från rätt rum.
Finns ju ofta dokumenterat vad resp frånluftsventil ska vara inställd på men annars är det att mäta.
Sen ska ju fläkten i FLVP gå med rätt hastighet.

Har ni tillräckligt många friskluftsventiler och är alla fullt öppna?
Stängda dörrar som hindrar/minskar luftflödet?
Tack för svar! Det är min tanke att ev mäta för att ställa ventilationen och på så sätt ev minska att det drar in på fel ställe. Jag vet att det saknas ett friskluftsintag på ovanvåningen annars är jag säker på att vi har tillräckligt.

I InsidersUnited skrev:
Vad folk i allmänhet felaktigt gör är att vid kall väderlek så går dom runt och stänger friskluftsventiler. Då dras det in genom alla andra genomföringar, uttag etc. En bieffekt är också att deras frånluftsvärmpeump då inte får tillräckliga luftvolymer för att gå effektivt.
Tack för tips. Vi har inte stängt några friskluftsintag så det borde inte vara problemet. Tänkte kolla om min teori var rimlig och då kanske jag inte är helt ute och cyklar. Vid installation av ny lvp borde de kollat luftflöden kan man tycka.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.