2 446 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Kallförråd mögelrisk?
Hej jag håller på att planera ett kallförrådbygge. Jag vill bara försäkra mig om att följande konstruktion inte riskerar att drabbad av mögel. Förrådet byggs med vindpapp inanför fasaden för att i framtiden ha en möjlighet för att isoleras utan att behöva riva fasaden.
Följande lagerföljd gäller:
-Träpanel
-Läkt/Lyftspalt
-Vindpapp
-145regel
-Plywood/Osb
Rummet är öppet upp till bördning med luftning högst upp i fasaden
Någon med kunskap om fukt och mögel som kan ge sina åsikter?
Följande lagerföljd gäller:
-Träpanel
-Läkt/Lyftspalt
-Vindpapp
-145regel
-Plywood/Osb
Rummet är öppet upp till bördning med luftning högst upp i fasaden
Någon med kunskap om fukt och mögel som kan ge sina åsikter?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ingen större risk för mögel med den konstruktionen som du nämner. Kan vara bra att tänka på att lägga en duk under plåttaket om du har plåt. Så du inte lägger plåt på läkten utan underlag då det kommer droppa lite kondens. Men ett så enkelt tak verkar inte relevant med tanke på hur du gör väggarna☺
Tack för svaret då kan jag pusta ut! Taket blir av bördning, och duk. Tror du/ni att jag behöver sätta in ventiler i rummet för att få mer cirkulation på luft? Just nu är det endast en glipa längst upp vid panel/takfot som släpper in luft.
Tack
Marcus
Tack
Marcus
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Nä det tror jag inte faktiskt. Inte om det är öppet och luftat som du säger.
Jag har ett liknande trädgårdsförråd som är oisolerat men dock ingen beklädnad på innerväggarna, luftat ovan panelen och utan ventiler.
Helt mögelfritt och fräscht
Jag har ett liknande trädgårdsförråd som är oisolerat men dock ingen beklädnad på innerväggarna, luftat ovan panelen och utan ventiler.
Helt mögelfritt och fräscht
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Även min bastu och rummet före bastun är helt oisolerat men väggarna klädda. Inget mögel alls men någon ventil kan vara bra där när både golv väggar och tak är inklädda så det blir lite luftning
Viktigast som jag ser det är golvet.
Vad är det för mark, och vad för golv ska det vara?
All fukt som ställer till problem i ekonomibyggnader kommer huvudsakligen från marken. (Jag utesluter läckande tak...)
Olika golv släpper igenom olika mkt markfukt.
Ju mer markfukt, desto bättre ventilation behövs.
Vad är det för mark, och vad för golv ska det vara?
All fukt som ställer till problem i ekonomibyggnader kommer huvudsakligen från marken. (Jag utesluter läckande tak...)
Olika golv släpper igenom olika mkt markfukt.
Ju mer markfukt, desto bättre ventilation behövs.
Klicka här för att svara