Jag håller på och renoverar ett Anebyhus från 71.

Jag söker råd till skivmaterial/ lösning då jag gärna har en slät och stark övergång mellan trävägg och putsad vägg i källartrappen. Idag är det masonit på träväggen, puts på källarväggarna och vävtapet på hela kalaset
Allt är innerväggar.
Skulle det funka med fibergips? Eller vanlig kartongbeklädd gips?

• Trappa med slitna väggar, delvis med panel och sönderriven tapet, för renovering av ett Anebyhus från 1971, sedd uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kört vanlig kartonggips. Är ju bra underlag

Larsa Larsa skrev:
Jag hade kört vanlig kartonggips. Är ju bra underlag.
Tack för input.
Jag har hört delade meningar om gips i källare pga fukt. Men det kanske inte gör så mycket om det är innerväggar?

Ser ut som att ingen av dem är ytterväggar och det blir bra med avstånd mot golv, då är risken för fukt väldigt låg och du kan nog köra vanlig gips/renoveringsgips

Ytterväggar nere i källaren är kanske inte bra med gips om man inte ordnar med luftspalt.. men i din trapp lär det ju vara snustorrt om inget annat är fel

G g.kraft skrev:
Ser ut som att ingen av dem är ytterväggar och det blir bra med avstånd mot golv, då är risken för fukt väldigt låg och du kan nog köra vanlig gips/renoveringsgips
Det stämmer, väggarna är i hjärtat av huset.
Lägsta punkten blir ett trappsteg upp så strax under 20cm till lägsta punkt mot golvet

• Gilla
g.kraft
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Ytterväggar nere i källaren är kanske inte bra med gips om man inte ordnar med luftspalt.. men i din trapp lär det ju vara snustorrt om inget annat är fel
Väldigt torrt ja, då kör jag med vanligt gips enligt plan. Tack

Använd vanlig gips det kritiska är övergången mellan puts o gips där behöver du en pappersremsa lagd i spackel eller limmad.Fasa kanten på gipsskivan före o fyll med spackel innan remsa. Fibergips ger inga fördelar.

Bo arnold Bo arnold skrev:
Använd vanlig gips det kritiska är övergången mellan puts o gips där behöver du en pappersremsa lagd i spackel eller limmad.Fasa kanten på gipsskivan före o fyll med spackel innan remsa. Fibergips ger inga fördelar.
Hej! Planen var att köra på ett material som jag kan slå på uppepå puts och trävägg för att få en slät och fin yta hela vägen ner. Träväggen livar med putsen

Då kan du ta renoveringsgips o limma mot putsen skruva i träväggen det är tunnare än vanlig gips. Skarva inte där där trä o gips möts

Menar puts o trä

Bo arnold Bo arnold skrev:
Då kan du ta renoveringsgips o limma mot putsen skruva i träväggen det är tunnare än vanlig gips. Skarva inte där där trä o gips möts
Yes! Då får det bli så. Tack för input

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.