Som så många andra har jag gett mig in i källarprojekt-svängen, vilket ganska tidigt stött på patrull.
Efterlyser aktuella erfarenheter, bra dialoger och lite moraliskt stöd på vägen :)

Målbilden är en uppfräschad källare, med ny tvättstuga, toalett, mindre sovrum samt ett ungdoms-allrum.
Tillvägagångssättet skulle varit att gräva ur allt och gjuta en helt ny isolerad platta med golvvärme.
Sistnämnda dels för komforten, dels för att slippa radiatorer på väggarna som bara är ivägen.

Efter lång tid av planering bilade jag ett par provhål på olika ställen längs bärande väggar. .
Ren försiktighetsåtgärd för att kolla så alla förutsättningar stod rätt till, vilket de då inte gjorde.

Huset är ett 1-plans tidstypiskt 60-talshus med källare. Många men små rum.
Via kommunen fick jag tag på bygghandlingar från när det begav sig på 60-talet.
Där beskrivs att grundkonstruktionen skulle varit 30x60 grundplattor, med betonghålstensblock staplade på - och ett gjutet golv däremellan.

Verkligheten visar sig nu efter mina provhål vara tvärtom,
Man har gjutit en hel källarplatta av varierande tjocklek och staplat ytterväggar och bärande innervägg på den.
Svårt att säga exakta tjocklekar då den är gjuten på en bädd av bergkross. Men säg 20-25cm under bärande väggar och närmare 10-15cm på ytorna däremellan.

Har rådfrågat många fackkunniga med varierande svar, dock ej än någon riktig konstruktör.
Jag ser många alternativ men har svårt att konkret komma fram till vilket spår som är bäst att gå på.

- Köra vidare på urgrävning, under förutsättning att en konstruktör ger tummen upp.
Jag har dock fått dålig feeling, det känns riskabelt och jag kommer troligen inte kunna gräva ur så mycket som jag tänkt för att få dit tillräcklig mängd isolering.
Som jag ser det, utan att ha nån utbildning för det, är hela plattan att se som en bärande konstruktion.

- Gjuta igen hålen jag gjort och gå vidare med någon form av påbyggd golvvärme ovanpå befintlig platta.
Jag behöver dock ändå bila en hel del kors och tvärs för att byta ut avlopp och sätta nån ny golvbrunn osv.
Det är lite dålig takhöjd som det är idag, så denna lösning får inte bygga särskilt mycket på höjden.

- Gjuta igen hålen, ha kvar radiatorer som uppvärmning och kanske ett ventilerat golv.
Känns tråkigt, långt ifrån min målbild och är inget alternativ i tvättstugan där det ska vara duschhörna osv.
Måste även här ändå bila/såga upp en hel del av plattan för att byta ut avlopp etc.

Tacksam för alla som har tid att komma med synpunkter och idéer :)

• Sektionsritning av ett hus som visar 60-talshuset med källare, måttangivelser och takvinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsnitt av bygghandling från 60-talet med tekniska specifikationer för grundkonstruktionen inklusive mått och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.