Ska sätta upp akustikpanel på en kortsida i vårt källargym där det också ska installeras en kabelmaskin. Hur skulle ni ha gjort och vad skulle ni ha tänkt på? Som syns på väggbilden finns redan hål från ett hyllsystem som jag plockat ner.

1. Skulle ni regla eller inte?
Om ja, kan jag regla med trä i källaren (det är dränerat och målad vägg för ca 7 år sedan). Gullringshus från -70.

2. Hur skulle ni fästa/installera kabelmaskinen (ca 14 cm djup), förankra först och panel runt? Panel på på hela väggen och kabelmaskin utanpå? (4 fästpunkter i vägg/regel). Något annat sätt?

• Akustikpanel på vägg med monterad kabelmaskin och träningsredskap. Gröna växter i kruka på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med hål från tidigare hyllsystem i källargym, omgiven av hantlar och viktskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Är det betong?

Tillägg:
Bilden du postade tycker jag är en panel, vet inte vad som är akustik med den? Det är väl den svarta mattan bakom och mellanrummet som är grejen? Verkar ju inte finnas mycket mellanrum där...
Oklart hur sån svart matta trivs i källaren också...

Redigerat:
Jag skulle inte sätta akustikpanel på en gymvägg. I fallet med en hiss så är det väldigt lätt att ett handtag går emot och så har du ett märke. Har du riktig tur med ett långt handtag får du märken på båda sidor
Sen ställer någon en viktskiva mot väggen eller slår i när man flyttar en bänk etc.

Z z_bumbi skrev:
Jag skulle inte sätta akustikpanel på en gymvägg. I fallet med en hiss så är det väldigt lätt att ett handtag går emot och så har du ett märke. Har du riktig tur med ett långt handtag får du märken på båda sidor
Sen ställer någon en viktskiva mot väggen eller slår i när man flyttar en bänk etc.
Vill skapa en hotellgymskänsla. Folierad valnötsakustikpanel är stenhård och lätt att rengöra. Vi ställer inte vikter mot väggen, men dagens vitmålade vägg plockar lättare upp märken och är svårare att rengöra. Enligt GPT ska det varken behövas distanser, eller tryckimpade reglar. Eventuellt kör jag tryckimpat bara för att. (FTX finns också i huset)

Alla byggare, hur skulle ni fästa kabelmaskinen? Snyggast respektive enklast, eller gärna både och?! 😆

Farstatjej90
Vill du ha hjälp får du ju svara på frågorna du får. Tryckimpregnerat har man inte inomhus...

Ingen akustikpanel jag handskats med har varit särskilt motståndskraftig mot något. Det är mdf med ett tunt lager faner.

Infästning i väggen beror på hur fästena ser ut och hur hissen ör uppbyggd. Betong fortplantar ljud i hela väggen och då beror det på hur mycket hissen låter och/eller om ljudet är acceptabelt.

De hotellgym jag varit inne i har inte direkt varit något jag försökt efterlikna men generellt så effektiv ljuddämpning, logisk förvaring och logiska flöden. Ljusa färger är också bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.