679 läst ·
2 svar
679 läst
2 svar
Källargrund
Medlem
· Västerbotten
· 14 inlägg
Hej! Jag är ute efter att köpa ett hus som är byggt runt 20-30-talet med källare. Jag tittar nu på ett hus där det står så här i besiktningen (huset är byggt -31)
"Grundmurarna är uppförda på bärande grundsulor (golven är gjutna efter
att väggarnas murats upp) och då marken alltid är fuktmättad ska man
räkna med fukttransport upp i väggar och golv (även om dränering och
fuktisolering är utan anmärkning)."
Till min fråga, är detta ett problem man får räkna med på 20-30-tals hus med källare eller är de flesta hus uppförda på annat sätt?
Mäklaren mumlade något om att det var på just 30-talet man byggde på detta sätt men när jag googlar blir jag inte riktigt klok på det... Vad för konsekvenser kommer detta få för husets "hållbarhet" (det har ju stått i snart 90 år iof)? Går det att åtgärda? Begriper att man behöver lösa dräneringen men det låter ju på besiktningen som om det inte kommer räcka med det...
Tacksam för svar då detta inte riktigt är mitt område
"Grundmurarna är uppförda på bärande grundsulor (golven är gjutna efter
att väggarnas murats upp) och då marken alltid är fuktmättad ska man
räkna med fukttransport upp i väggar och golv (även om dränering och
fuktisolering är utan anmärkning)."
Till min fråga, är detta ett problem man får räkna med på 20-30-tals hus med källare eller är de flesta hus uppförda på annat sätt?
Mäklaren mumlade något om att det var på just 30-talet man byggde på detta sätt men när jag googlar blir jag inte riktigt klok på det... Vad för konsekvenser kommer detta få för husets "hållbarhet" (det har ju stått i snart 90 år iof)? Går det att åtgärda? Begriper att man behöver lösa dräneringen men det låter ju på besiktningen som om det inte kommer räcka med det...
Tacksam för svar då detta inte riktigt är mitt område
Produkter som diskuteras: "fuktmättad"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 14 inlägg
Tack för svar! Även detta finns med i besikningsutlåtandet:
"TRÄKONSTRUKTIONER I KÄLLAREN/SUTERRÄNGPLANET
Träkonstruktioner (utreglade väggar, träväggar) som uppförts i direkt eller nära anslutning till
betongplattan/grundmurarna i delar av källaren kan vara drabbade eller riskerar att drabbas av
fuktskador. Betongplattans och grundmurarnas fuktnivå överstiger oftast nivån där mögel/bakterier
kan växa i organiskt material (så som träreglar, mineralull och dylikt). Detta kan i sin tur leda till att
dålig/mikrobiell lukt sprids till inomhusmiljön."
Vad tänker man om/ gör åt det?
"TRÄKONSTRUKTIONER I KÄLLAREN/SUTERRÄNGPLANET
Träkonstruktioner (utreglade väggar, träväggar) som uppförts i direkt eller nära anslutning till
betongplattan/grundmurarna i delar av källaren kan vara drabbade eller riskerar att drabbas av
fuktskador. Betongplattans och grundmurarnas fuktnivå överstiger oftast nivån där mögel/bakterier
kan växa i organiskt material (så som träreglar, mineralull och dylikt). Detta kan i sin tur leda till att
dålig/mikrobiell lukt sprids till inomhusmiljön."
Vad tänker man om/ gör åt det?
Klicka här för att svara