Jag har ett dilemma med hur jag skall göra med golvet i en del av källaren.

Vårt hus har en tillbyggnad uppförd 1981, som består av ett rum i källaren och ett rum i markplan ovanpå. Det är i detta källarrum jag funderar på hur jag skall göra. Det är en oisolerad platta och källarmuren är konstruerad med lecablock. Hela grunden fick ny dränering med Pordrän förra året.

Idag ligger ett trägolv uppreglat på betongplattan. I facken mellan golvreglarna ligger isolering, med plast under. Det innebär att det finns en fuktspärr mellan isolering och betong, men såvitt jag kan se så ligger reglarna rakt på betongen.

Jag har brutit upp längs en vägg, och tycker nog att det luktar lite jord/källare när man sticker ned näsan. Skrapar man ihop lite av sanden/böset på betongen känns det lite fuktigt mellan fingrarna.

Frågan är alltså: Skall jag riva och göra om golvet?
A) Nej, har det funkat i 25 år så är det nog inga problem. Lägg krutet på att slipa om furugolvet och snygga till rummet.
B) Ja, det är en olämplig konstruktion - gör om innan det läggs mer arbete på denna tickande bomb.

Om jag gör om golvet lutar jag åt att jämna till plattan och lägga klinker eller lämplig heltäckningsmatta. Det skulle ge en decimeter extra takhöjd - är idag bara 220. Tyvärr blir det ett iskallt golv då. Dessutom måste jag byta ut trappan som leder ned i rummet om jag ändrar golvhöjden (antar jag?)

Jag tycker att du gott kan ha det kvar och ta bort vid eventuell lukt. Slipa om, snygga till, hoppas på det bästa men var beredd på att få göra om det. Planera istället hur du kan få det snyggt med trappen/klinkers och var uppmärksam.

Hmm. Ja, det vore ju skönt. Fler synpunkter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.