2 972 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Källargolv
Är på väg att köpa ett hus med källare byggt i början på 1970-talet. I ett rum har de som byggde troligen lagt brädor på plattan och sedan lagt plastmatta på. Dessa har troligen murknat så det är svikt i golvet. Har tänkt att bryta ut allt ned till betongen inomhus och låta det luftas. Har även tänkt dränera om runt huset och sätta isodrän runt om. Källaren verkade i övrigt ok och det fanns ingen lukt, huset ligger även relativt högt så det borde inte vara något jätteproblem att det rinner in vatten i onormala mängder. Jättetacksam för alla tips och kommentarer om mitt resonemang. Vad jag har hört är det inte lämpligt att lägga organiskt material direkt mot betongen. Vet inte hur orolig jag bör vara för detta.
Det kan ju också vara så att svikten beror på att det redan är luft under, och ett material (ev trä?) med svikt i, det måste inte betyda att det är ruttet. Öppna lite försiktigt i nåt hörn, lukta och titta. Om du ändå tänkt klinkers på sikt är det väl dumt att lägga ner en massa arbete på att byta för att man tror att det kanske är ruttet?
Klicka här för att svara