Jag håller på att renovera ett extrarum i vår källare. Bor i ett hus byggt 1972.
Det har inte problem med fukt, det har aldrig luktat något osv.
De förra husägarna hade tydligen lagt in ett trägolv i detta rum (trodde att det var laminat). Jag rev upp det häromdagen och det ser ut som f-n under. Tro det om det har varit trägolv! Det luktar unk-skunk kuckemurr, det luktar källare rätt och slätt. Inte mögel, enligt mig. Jag kan inte se något mögel, inte heller på golvplankorna. Däremot "vita linjer" över hela golvet. Är det salt, kanske? Kalk?
Jag har en avfuktare där nu, som går för fullt. Vad jag kan utläsa av den är det inte vidare fuktigt. Golvet känns torrt.
Nu till drösen av frågor:
- kan man tvätta rågolvet med något för att bli av med lukten?
- var börjar jag? slipa, rengöra? specialmedel? primers? osv osv
- kan man måla golvet, eller kommer lukten alltid att tränga igenom?
- vad finns det för alternativ till klinkers och målning (om man nu kan det)?
Bifogar en bild.
Ge mig gärna all möjlig feedback och råd.
Det har inte problem med fukt, det har aldrig luktat något osv.
De förra husägarna hade tydligen lagt in ett trägolv i detta rum (trodde att det var laminat). Jag rev upp det häromdagen och det ser ut som f-n under. Tro det om det har varit trägolv! Det luktar unk-skunk kuckemurr, det luktar källare rätt och slätt. Inte mögel, enligt mig. Jag kan inte se något mögel, inte heller på golvplankorna. Däremot "vita linjer" över hela golvet. Är det salt, kanske? Kalk?
Jag har en avfuktare där nu, som går för fullt. Vad jag kan utläsa av den är det inte vidare fuktigt. Golvet känns torrt.
Nu till drösen av frågor:
- kan man tvätta rågolvet med något för att bli av med lukten?
- var börjar jag? slipa, rengöra? specialmedel? primers? osv osv
- kan man måla golvet, eller kommer lukten alltid att tränga igenom?
- vad finns det för alternativ till klinkers och målning (om man nu kan det)?
Bifogar en bild.
Ge mig gärna all möjlig feedback och råd.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej, och välkommen..
Frågan är ju vad som har legat där från början?
Vi har ett ungefär jämnårigt hus med källare, och där nere var det heltäckningsmatta, limmad direkt på golvet. Såg ut ungefär som sådär när jag rev bort den för 15 år sedan och lade klinker istället.
Klinkers gör ju att golvet kan andas genom fogarna.
Ska man måla, så bör man ju använda en "öppen" färg som tillåter det samma.
Man kan ju lägga ett laminat eller trägolv, men då bör man ju lägga en s.k. platonmatta under och sätta golvsocklar som kan ventilera det hela.
Har du mätt fuktigheten där? Just nu är vi ju i en period med mycket hög luftfuktighet ute, och det är svårt och tufft att torka upp ett utrymme med en avfuktare. Steg 1 är ju att det är tätt (=inga ventiler öppna t.ex.).
Frågan är ju vad som har legat där från början?
Vi har ett ungefär jämnårigt hus med källare, och där nere var det heltäckningsmatta, limmad direkt på golvet. Såg ut ungefär som sådär när jag rev bort den för 15 år sedan och lade klinker istället.
Klinkers gör ju att golvet kan andas genom fogarna.
Ska man måla, så bör man ju använda en "öppen" färg som tillåter det samma.
Man kan ju lägga ett laminat eller trägolv, men då bör man ju lägga en s.k. platonmatta under och sätta golvsocklar som kan ventilera det hela.
Har du mätt fuktigheten där? Just nu är vi ju i en period med mycket hög luftfuktighet ute, och det är svårt och tufft att torka upp ett utrymme med en avfuktare. Steg 1 är ju att det är tätt (=inga ventiler öppna t.ex.).
Antagligen så har trägolvet som legat tätat för lukten så den inte kommit genom och nu när golvet är borta så slipper fukt/lukt fritt i rummet.
Har det varit mer eller mindre heltätt så växer inte mögel heller...
Tvätta golvet med diskmedel och skura ordentligt med rotborste. Du kan lägga på t.ex. nålfiltsmatta eller klinker om du vill ha yta, annars bara lämna betongen öppen.
Det bästa är ju ett ventilerat golv, t.ex. Nivell eller Granab som blåser ut den unkna lukten.
Har det varit mer eller mindre heltätt så växer inte mögel heller...
Tvätta golvet med diskmedel och skura ordentligt med rotborste. Du kan lägga på t.ex. nålfiltsmatta eller klinker om du vill ha yta, annars bara lämna betongen öppen.
Det bästa är ju ett ventilerat golv, t.ex. Nivell eller Granab som blåser ut den unkna lukten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
