Hej,
Jag undrar om det finns någon gräns för hur många kvm/area takade utrymmen man får ha på en hustomt totalt utan bygglov? Om hustomten ligger ligger centralt inom detaljplan. Alltså finns gräns för kvm tak på en tomt. Oavsett om det är både bygnader och enbart takade altaner utan väggar.

Vad jag förstått för byggnader: 45kvm totalt (Attefall/friggebod).

Men får man bygga carport, växthus utöver det? Eller vad räknas det som? Likaså t.ex. ett mindre takat utekök med delvis tak samt pergola med tak utan väggar?

Har inte förstått riktigt hur man ska tänka här, och hur det funkar vilket jag annars förstår innebär t.ex val mellan carport eller pergola och övriga för att inte överskrida 45kvm totalt.

Eller blir det att söka bygglov för något/det man vill bygga utöver 45kvm, eller är det inte möjligt alls? Detta är i Eskilstuna.

Redigerat:
J Jompan71 skrev:
Hej,
Jag undrar om det finns någon gräns för hur många kvm/area takade utrymmen man får ha på en hustomt totalt utan bygglov? Om hustomten ligger ligger centralt inom detaljplan. Alltså finns gräns för kvm tak på en tomt. Oavsett om det är både bygnader och enbart takade altaner utan väggar.

Vad jag förstått för byggnader: 45kvm Attefall +15 kvm friggebod.

Men får man bygga carport, växthus utöver det, likaså ett mindre takat utekök med delvis tak samt pergola med tak utan väggar?

Har inte förstått riktigt hur man ska tänka här, och hur det funkar vilket innebär t.ex val mellan carport eller pergola som är öppna på sidorna.

Eller blir det att söka bygglov för något?
Man skiljer inte på om det finns väggar eller ej. En byggnad är något man kan gå in i, det vill säga att en carport är en byggnad men kryputrymmet under altandäcket inte är det.
Attefall och Friggebod finns inte längre.

På en detaljplanerad tomt får man bygga till boningshuset 30 kvm och ha friliggande byggnader i närheten av bostadshuset på sammanlagt max 45 kvm. Här måste dessa byggnationer anmälas till kommunen innan de får påbörjas.

Utanför planlagt område är ytorna 50 kvm respektive 65 kvm. Här behövs ingen anmälan till kommunen.

Utöver dessa två så kan det finnas lokala områdesbestämmelser som säger annat. mDärför är det ändå bra att kolla vad som gäller för just din tomt.

• Gilla
Jompan71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.