2 549 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Källargolv, behövs platonmatta?
Har rivit ut en uppreglad källarvägg och tänker byta till stålreglar. Är även sugen på att lägga in platonmatta på golvet. Trodde jag hadde träreglar i golvet men nu såg jag att skivorn ligger på cellplast. Hittade en gammal byggbeskrivning från 1976 enl den så är golvet uppbyggd så här:
150mm komprimerat osorteratgrus
0.15mm plastfolie
100mm armerad betong
0.1mm plastfolie
4cm cellplast
16mm spånskiva
Läst att många anser att platonmatta inte har självcirkulation så den är inte bättre än folie.
Vad skulle ni ha gjort?
150mm komprimerat osorteratgrus
0.15mm plastfolie
100mm armerad betong
0.1mm plastfolie
4cm cellplast
16mm spånskiva
Läst att många anser att platonmatta inte har självcirkulation så den är inte bättre än folie.
Vad skulle ni ha gjort?
Är spånskivan angripen på något sätt ? Om inte så fungerar det ju som det är... dvs dumt att ändra en fungerande konstruktion. Du har ju 2 lager folie på vägen så det är vore otroligt konstigt om du kan få fuktgenomslag den vägen.
Det är väl i yttervägg/golv vinklarna som ev risk finns i detta fall.
Det är väl i yttervägg/golv vinklarna som ev risk finns i detta fall.
Tackar för svaret. Kan inte se att det blivit några fuktskador. Idag så börjar golvet 7cm från ytterväggen. Hur kan man göra för att minska risk för fukt? Fungerar det om jag viker foliet som ligger mellan cellplasten och betongen över spånskivekanten och sedan fortsätta med foliet på den uppreglade väggen. Tänkte sätta underliggaren på spånskiva. Så att väggen inte får kontakt med betongen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Platonmatta på gammalt källargolv - Mekaniskt ventilerat eller inte?
Värme allmänt -
Behövs isolering för värme och tappvattenrör i källargolvet?
Vatten & Avlopp -
Ventilera under platonmattan på källargolvet
Ventilation -
Platonmatta under källargolv. Hur avsluta mot utreglad vägg?
Golv -
Fylla på med grus mot garageplatta, behövs platonmatta eller dyligt?
Grund & Markarbeten