Daniel__s skrev:
Är detta något att ha?

Tänkte kanske köpa en sån
Den var ju faktiskt cool, men vilket jädrans pris.. :D

Jag har en IR-termometer jag fick som premie för att jag köpte två-tre nummer av gör det själv. Den fungerar faktiskt riktigt bra. Tror det finns liknande på Jula för omkring hundringen.

En värmekamera är mycket dyrare.

några åtgärder gjorda eller lika kallt nu ?

Daniel__s skrev:
några åtgärder gjorda eller lika kallt nu ?
Tyvärr så inleder jag denna vinter med samma reflektion som tidigare och det är hur markant källaren och framför allt källartrappan kyler av entréplan. Jag har dock bestämt mig för att ta ett källarprojekt och renovera upp källaren och inreda den - samt tillföra en värmekälla. Det kommer att bli en luftvärmepump till, så en LVP för entréplan och en LVP för källaren.

Jag har inte kommit längre ännu än att det är på ett konceptuellt plan, så nästa steg blir att skissa på planlösning och konstruktionsmetod.

Mina tester med IR-mätare (som jag köpte och har haft buskul med) visade på att kåken läcker en hel del värme mellan marken och yttervägg, dvs den delen av grundmuren som är oisolerad och blottad på utsidan. Bäst hade varit att köpa sockelelement och isolera även den delen på utsidan, men då åker jag i praktiken på att köra på med samma sockelelement runt hela huset för att det inte ska se konstigt ut. Dessutom kommer någon form av plåtbleck att behövas ovanpå. Kostnaden för hela det jobbet ska jag räkna lite på, men spontant så är det troligtvis för hög kostnad i förhållande till vad det kostar med befintligt energi/värmeläckage för bra många år framåt.

Så just nu tror jag att det mest ekonomiska för min del är att slänga upp stålreglar i källaren, dra upp innerväggar med vag isolering och så lite organiskt material som möjligt och köra med luftspalt mot yttervägg+ventilerade lister och ventilerat golv.

Det jag har räknat fram i varje fall är att komforten på entréplan blir klart bättre om jag bara får upp innertempen i källaren till ca 17-18 grader. Där någonstans försvinner känslan av att golven kyls ner i vardagsrummet mm. Det jag inte lyckats simulera är hur det blir med en luftvärmepump och om jag kan värma luften i källaren och cirkulera upp den genom trapphuset och upp i vardagsrummet. Jag kommer att anpassa nya planlösningen i källaren för att kunna optimera det på något sätt.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J
pelpet pelpet skrev:
Det är lite intressant att temperaturen i källaren faller så fort det blir kallare ute. Jag tolkar det som att kylan i källaren inte kommer från marken utan utifrån på något sätt. Har du kallt luftdrag in i källaren? Dragig dörr? Dåliga fönster? Så här ser en typisk tjälprofil ut från västra götaland (kommer från Trafikverkets tjäldjupssystem). Som du ser är temperaturen under mark väldigt trögrörlig och har du stått och brötat ut 1,2 kW i källaren så borde marken runt huset vara hyfsat varm, och då borde inte fallande yttertemperatur sänka temperaturen i källaren så snabbt.

[bild]
Givetvis faller temperaturen snabbt i källaren eftersom marktempen är betydligt lägre från början. En bra stödjande värmekälla underifrån är det bästa man kan ha. Kall källare ställer bara till problem och blir dessutom dyrare i längden då värme underifrån hjälper till att fördela energin jämnt.

J
S shadowfire skrev:
Det är tanken att göra långsiktigt, men just nu experimenterar jag för att se om det ger någon effekt med en uppvärmd källare eller om jag bara eldar för kråkorna. Det avgör val av tänkbar värmekälla, dess effekt, kvalitet osv.
Håll källaren varm! Slipp alla problem. Big time!

J Jockebyggab skrev:
Håll källaren varm! Slipp alla problem. Big time!
och det dyraste.

J
T Thomas_Blekinge skrev:
och det dyraste.
Det kan man ha delade meningar om. Vill man ha komfort i hela kåken och långsiktig hållbarhet så lönar det sig med radiatorerna på ordentligtdär nere för att både hålla fukt borta och få bra temp-fördelning i kåken.

J Jockebyggab skrev:
Det kan man ha delade meningar om. Vill man ha komfort i hela kåken och långsiktig hållbarhet så lönar det sig med radiatorerna på ordentligtdär nere för att både hålla fukt borta och få bra temp-fördelning i kåken.
Börjar du nu igen med ditt generaliserande svammel. Om du vill ha varmt om fötterna när du håller påi din källare är det din ensak. Men försök inte dra fram låtsas-argument som skrämmer källarägare och driver dom till onödig slöseri med värmepengar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Börjar du nu igen med ditt generaliserande svammel. Om du vill ha varmt om fötterna när du håller påi din källare är det din ensak. Men försök inte dra fram låtsas-argument som skrämmer källarägare och driver dom till onödig slöseri med värmepengar.
Jag tror du har frigolit i din egen skalle, "Thomas i blekinge" Varm källare löser de flesta problem och det vet dom flesta som har lite mer kunskaper om fastigheter. Fukt drivs ut och hela kåken mår bra med jämn värmefördelning. Det är bara gamla snåla korkskallar som kallställer källare. Källaren är grunden till hela kåkens övriga mående. Har du svårt att få in det i skallen? Hoppa av forumet och sätt dig i din egen kallställda källare med Helly Hansen tröja du!

Düsseldorff
J Jockebyggab skrev:
Jag tror du har frigolit i din egen skalle, "Thomas i blekinge" Varm källare löser de flesta problem och det vet dom flesta som har lite mer kunskaper om fastigheter. Fukt drivs ut och hela kåken mår bra med jämn värmefördelning. Det är bara gamla snåla korkskallar som kallställer källare. Källaren är grunden till hela kåkens övriga mående. Har du svårt att få in det i skallen? Hoppa av forumet och sätt dig i din egen kallställda källare med Helly Hansen tröja du!
Men vad snackar du om? Du kan inte bara rakt av påstå att samma sak gäller alla källare oavsett konstruktion. Jag skulle vilja påstå att du inte har en aning om vad du pratar om.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J Jockebyggab skrev:
Tack för tillmälet. Alltid uppfriskande med en bra omgängeston. Vi känner till din uppfattning om källare sedan lång tid tillbaka. Och som sagt är jag glad att inte behöva anlita dig som byggmästare.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J
Isakare Isakare skrev:
Mitt hus från -58 är orginalisolerat med Träullit invändigt som det är putsat på, utsidan är om dränerad för några år sen och isolerad med 20 cm Isodrän. Jag har lika varmt o skönt i hela källaren som uppe, och snön ligger kvar utmed källarväggarna, vilket borde betyda att isoleringen är skaplig.
Flera ytterväggar är målade med vanlig färg, och ett rum är slätspacklat, tapetserat med Microlit och målat utan några fuktproblem.
Träullit är ju inget Hi Tec material (kutterspån doppat i cement) men det verkar funka på källarväggar.

När vi flyttade hit fick jag en ide om att bara ha halva källaren uppvärmd, men då blev golven kalla ovanför (betongbjälklag / parkett) så nu har jag värme i hela.
Bäst att ha hela källaren uppvärmd

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.