25 424 läst ·
73 svar
25k läst
73 svar
Källaren kyler av halva mitt hus - tankar och ideer?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Haha skön idé, men det känns inte som om det kommer att passa. Källaren kallas redan nu för en fritzlkällare av vänner och bekantaThomas_Blekinge skrev:
Jag har tvättstuga och gym där. Tanken för framtiden är att även lägga till en bastu, så långsiktigt sett hade det varit bättre att få en komfortmiljö i källaren och vidmakthålla den.
Källare är ett elände för vår nuvarande livsstil, för de var tänkta att användas på ett helt annat sätt förr. Men du tänker helt rätt, kall källare kyler resten av huset. Jag märkte direkt skillnad när jag drog på värmen i min källare, och tänkte att det nog är skillnad mellan att sitta på ett isblock eller ha sätesvärmen på trots allt...
Jag tror inte du kommer runt att ha någon slags värmekälla i källaren på ena eller andra sättet, hur mycket du än isolerar runtomkring. Finns där inget vattenburet system så kan det bli knepigt. Luftsolfångare kan hjälpa en del, men löser inte problemet kalla dagar. Samma sak med extra värmepump i källaren. Golvvärme i källaren är bara att ta till om du VET att det finns ordentlig isolering under källargolvet och det brukar det inte göra i gamla hus.
Jag hade nog satsat på en extra värmepump i källaren till att börja med, trots allt.
Jag tror inte du kommer runt att ha någon slags värmekälla i källaren på ena eller andra sättet, hur mycket du än isolerar runtomkring. Finns där inget vattenburet system så kan det bli knepigt. Luftsolfångare kan hjälpa en del, men löser inte problemet kalla dagar. Samma sak med extra värmepump i källaren. Golvvärme i källaren är bara att ta till om du VET att det finns ordentlig isolering under källargolvet och det brukar det inte göra i gamla hus.
Jag hade nog satsat på en extra värmepump i källaren till att börja med, trots allt.
Vi har källare under hela huset som är isolerad utvändigt och värmer med ett par vattenelement kopplade på fjärrvärmen. Nu på vintern går temperaturen ner till 16 de riktigt kalla dagarna (dygnsmedel på -8) och är runt 17 övriga dagar. Vi har visst bekymmer med att det är kallt på våningen över, men detta minskade kraftigt när vi stängde dörren till källartrappan. Det var otroligt mycket kyla som kom den vägen.
Med tiden tänker vi använda utrymmet än mer som utökning av bostadsytan, så då kommer värmen att behöva justeras upp (och antagligen blir det lite mer drägligt på entréplan). Jag tror dock inte att det kommer att värmas med fjärrvärme som idag, utan i huvudsak med LLVP som går vid behov. Det här behöver jag räkna på när det kommer.
Men min poäng är, testa att täpp igen trappan och se om det påverkar. Så vet du iaf.
Med tiden tänker vi använda utrymmet än mer som utökning av bostadsytan, så då kommer värmen att behöva justeras upp (och antagligen blir det lite mer drägligt på entréplan). Jag tror dock inte att det kommer att värmas med fjärrvärme som idag, utan i huvudsak med LLVP som går vid behov. Det här behöver jag räkna på när det kommer.
Men min poäng är, testa att täpp igen trappan och se om det påverkar. Så vet du iaf.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Just nu så pekar allt på att jag får dra in en separat LV-pump och försöka värma källare + trapphus, men jag ska prova att se hur mycket värme källaren läcker överlag. Jag tänkte se om jag kan få upp värmen till 20 grader där nere om mitt 2kW-element ens orkar ensamt att få upp så hög temperatur och sedan se hur snabbt det kyls av om jag slår av den. Likaså mäta lite förbrukning.ricebridge skrev:Källare är ett elände för vår nuvarande livsstil, för de var tänkta att användas på ett helt annat sätt förr. Men du tänker helt rätt, kall källare kyler resten av huset. Jag märkte direkt skillnad när jag drog på värmen i min källare, och tänkte att det nog är skillnad mellan att sitta på ett isblock eller ha sätesvärmen på trots allt...
Jag har funderingar på att köra värmegolv i källaren och får då lägga på isolering ovanpå plattan, men enbart som komfortvärme i sådana fall och inte primär värmekälla. Det får dock bli "en bonus" om jag löser den primära värmefrågan.
Källare är ett aber, helt klart. Bäst är nog källare+garage under ett hus med rejält med betong och isolering mellan, så det blir ett källarklimat för sig och ett inomhusklimat för sig. I mitt fall så går källaren ihop med vardagsrummet (och just vardagsrummet av alla ställen, istället för en hall eller något!). Gah...
En fläktkonvektor i källaren borde kunna fungera bra. Om du sedan har en nålfiltsmatta i gymmet så blir det inte kallt om fötterna. I tvättstugedelen så kan du ha bergo-golv eller liknande om du inte gillar kalla fötter.
Det finns billiga energimätare på clas ohlson och liknande affärer. Då är det bara att du kollar av effekten någon gång per dygn tills effekt och temperatur stabiliserats. Det kan nog ta några veckor.
Hur snabbt det kyls är egentligen inte så viktigt. Det viktiga är vilken kontinuerlig effektförbrukning du kan räkna med efter att den initala uppvärmningen har gjorts.
En del av värmen du skickar in i källaren lär du få tillbaka till övervåningen, så all värme försvinner inte ut i marken.
Det finns billiga energimätare på clas ohlson och liknande affärer. Då är det bara att du kollar av effekten någon gång per dygn tills effekt och temperatur stabiliserats. Det kan nog ta några veckor.
Hur snabbt det kyls är egentligen inte så viktigt. Det viktiga är vilken kontinuerlig effektförbrukning du kan räkna med efter att den initala uppvärmningen har gjorts.
En del av värmen du skickar in i källaren lär du få tillbaka till övervåningen, så all värme försvinner inte ut i marken.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Jag har 8-10 grader i källaren men rummen ovanför lider inte av det. Det är ungefär 100 mm isolering i bjälklaget.
Det verkar som om trapphuset hos TS är själva boven, inte så mycket källaren i sig. Om man skulla ta och täta/isolera trappan underifrån och sätta en låg radiator runt nedra trappavsatsen så skulle det kanske gå att lösa. För att testa kan man enkelt täta trappan underifrån med byggplast och ställa ett elektriskt element nedre vid trappavasasten.
Det verkar som om trapphuset hos TS är själva boven, inte så mycket källaren i sig. Om man skulla ta och täta/isolera trappan underifrån och sätta en låg radiator runt nedra trappavsatsen så skulle det kanske gå att lösa. För att testa kan man enkelt täta trappan underifrån med byggplast och ställa ett elektriskt element nedre vid trappavasasten.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Det är också ett experiment jag har funderingar på. Jag har lite mineralull över på rulle, så jag skulle kunna fulisolera trappan och prova att ställa ut elementet i trapphuset.Thomas_Blekinge skrev:Jag har 8-10 grader i källaren men rummen ovanför lider inte av det. Det är ungefär 100 mm isolering i bjälklaget.
Det som gör att det märks av extra är att jag har ingen radiator alls av något slag i vardagsrummet. Enda värmen kommer från en luftvärmepump i köket. Hade jag haft som förra ägaren hade, direktverkande under varje fönster i vardagsrummet, så hade det säkert varit mer komfort och jag hade säkert inte märkt av källartemperaturen på samma sätt.
Dock hade förra ägaren 26 000 kWh/år och jag har 8600 kWh/år efter att ha rensat bort alla gamla direktverkande aggregat och gjort öppen planlösning så att luftvärmepumpen får flåsa lite mer. Jag har på så vis "marginal" i elförbrukningsbudgeten för att faktiskt värma upp källardelen.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jag har just nu sådana där plastplattor vad de nu heter på golvet i källaren, så det hjälper lite, men det är nog mer att det blir så otroligt rått och kallt överlag när det inte är någon värme. Jag klär ju på mig för att gå ut i garaget och källaren har ju samma temperatur typpelpet skrev:En fläktkonvektor i källaren borde kunna fungera bra. Om du sedan har en nålfiltsmatta i gymmet så blir det inte kallt om fötterna. I tvättstugedelen så kan du ha bergo-golv eller liknande om du inte gillar kalla fötter.
Jag ska experimentera lite och bokföra elförbrukningen så får vi se. Hur snabbt det kyls av vill jag mest se bara för att jag är nyfiken, tänkte stänga av värmen helt i kåken och bara se hur många grader källaren förlorar kontra markplan.
Återkommer med resultat lite längre fram. Tack för all input i tråden!
Jag isolerade ena rummet i min källare invändigt med Multipor från Xella.
Jag fick en helt homogen och diffusionsöppen murkonstruktion helt utan några magiska ventilerande luftspalter.
Framförallt så fick jag varma väggar som man nästan vill mysa med ;-)
Någon slags värmekälla lär du ändå behöva men det är ju bra om värmen stannar innanför murarna också!
Jag fick en helt homogen och diffusionsöppen murkonstruktion helt utan några magiska ventilerande luftspalter.
Någon slags värmekälla lär du ändå behöva men det är ju bra om värmen stannar innanför murarna också!
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Intressant. Har du reglat och satt upp skivorna mellan reglarna och gips utanpå, eller enbart kört skivor?Patrik Friberg skrev:Jag isolerade ena rummet i min källare invändigt med Multipor från Xella.
Nej, Multipor är ett slags lättbetong som man limmar direkt mot betongen med tillhörande bruk. Sedan putsar man med samma bruk.
Inga reglar och inget gips.
Jag känner att det bara finns två nackdelar med materialet; det är ganska dyrt och det är såpass poröst att allt man vill fästa/hänga på väggarna ska infästas i betongen bakom.
Men funktionsmässigt känns materialet som den enda metoden för invändig isolering som är näst intill helt fail safe. Man slipper täppa till muren och laborera med luftspalter som kanske funkar. Eller kanske inte funkar...
Jag känner att det bara finns två nackdelar med materialet; det är ganska dyrt och det är såpass poröst att allt man vill fästa/hänga på väggarna ska infästas i betongen bakom.
Men funktionsmässigt känns materialet som den enda metoden för invändig isolering som är näst intill helt fail safe. Man slipper täppa till muren och laborera med luftspalter som kanske funkar. Eller kanske inte funkar...
Hm, ja, hm. Så fort man börjar tala om att isolera gamla källare inifrån eller använda nålfiltmatta börjar det krypa lite i kroppen på mig. Fukt, fukt, fukt... det vill till att verkligen göra det på rätt sätt, så att man inte gör mer skada än nytta.
Din källare är sannolikt byggd på så sätt att fukten från golvet ska kunna stiga upp genom golvet och vädras ut. Om du isolerar, så hindrar du detta. Risken är att fukten därmed samlas mer på andra ställen och ökar belastningen där.
Samma sak med nålfiltsmatta, fast där är det istället risk att fukt samlas mellan matta och golv. Mattan må vara genomsläpplig idag, men några års bös i form av diverse ludd och sånt kan täppa till en hel del. Har du dessutom t ex tvättmaskiner, stora gymmaskiner eller annat på golvet, får du en högre fuktbelastning under dem.
Min filosofi är att man ska försöka hålla sig så nära som möjligt den metod som huset är byggt enligt från början. Dvs i det här fallet inte försöka hindra fukten från att gå genom golvet, utan vädra ut den med t ex en platonmatta –*gärna med lite skjuts i luften under – och därefter golv. Och då hellre någon form av golvskiva + mattor än golvvärme.
Problemet är också att alla lösningar som fungerar kommer att bygga upp en del. Ett bra och poröst klinker kan därför vara ett alternativ, men då får man också vara beredd på att ta med sig tofflorna ner i källaren :-/
Livet är tyvärr fullt med kompromisser...
Din källare är sannolikt byggd på så sätt att fukten från golvet ska kunna stiga upp genom golvet och vädras ut. Om du isolerar, så hindrar du detta. Risken är att fukten därmed samlas mer på andra ställen och ökar belastningen där.
Samma sak med nålfiltsmatta, fast där är det istället risk att fukt samlas mellan matta och golv. Mattan må vara genomsläpplig idag, men några års bös i form av diverse ludd och sånt kan täppa till en hel del. Har du dessutom t ex tvättmaskiner, stora gymmaskiner eller annat på golvet, får du en högre fuktbelastning under dem.
Min filosofi är att man ska försöka hålla sig så nära som möjligt den metod som huset är byggt enligt från början. Dvs i det här fallet inte försöka hindra fukten från att gå genom golvet, utan vädra ut den med t ex en platonmatta –*gärna med lite skjuts i luften under – och därefter golv. Och då hellre någon form av golvskiva + mattor än golvvärme.
Problemet är också att alla lösningar som fungerar kommer att bygga upp en del. Ett bra och poröst klinker kan därför vara ett alternativ, men då får man också vara beredd på att ta med sig tofflorna ner i källaren :-/
Livet är tyvärr fullt med kompromisser...
Vilken tjocklek använde du och vad kostar det per kvadratmeter?Patrik Friberg skrev:Nej, Multipor är ett slags lättbetong som man limmar direkt mot betongen med tillhörande bruk. Sedan putsar man med samma bruk.