De kallare dagarna denna vinter har fått mig att klia mig i huvudet lite extra och fundera på hur jag ska göra med min källare.

Källaren är ca 25 kvm och är just nu gym+tvättstuga. Har tankar på att slänga dit en bastu/relaxhörna, men annars är det inte tänkt att vara en "boyta" i den bemärkelsen.

Halva huset står på krypgrund och andra halvan har en källardel. Källaren är helt oinredd, men jag har isolerat tre av fyra väggar utifrån med Pordrän (dock bara den del som är under jord). Det finns idag ingen värmekälla i källaren. Den fjärde källarväggen har en källartrapp på utsidan, så isolerar jag den på utsida så får jag limma/skruva cellplast direkt på källarväggen vilket inte blir sådär vansinnigt vackert.

Källaren har även två äldre fönster (2-glas). Det är gjuten platta, men högst oklart om det är isolering i plattan. Från källaren går det en trappa upp till vardagsrummet och väggarna vid den trappan är helt oisolerade på insidan. Vardagsrumsgolvet har isolering i golvbjälklaget och ner mot källaren.

Idag har jag 5-6 graders temperatur i källaren. Det kyler av halva huset något så kopiöst. När jag går från kök till vardagsrum och kliver över den del som är källarvägg/syll, så redan där kommer det ett helt sanslöst "drag" efter golvet, man reagerar med obehagskänslor nästan haha...

Det som också kyler av specifikt är området vid källartrappen där golv och väggar är iskalla.

Rent krasst så höjer jag värmen i källaren, så höjer jag komforten i halva huset, men då kommer frågorna om isolering, energispill, fuktproblem osv. Eftersom källarväggarna inte är isolerade upptill på utsidan, så funderar jag på att isolera på insidan med luftspalt, sedan stålreglar, cellplast och en gipsskiva kort och gott. Ventilerade lister vid golv/tak. Sedan en luftvärmepump som värmer källaren. Kruxet är att jag kan inte isolera väggarna vid källartrappen på insidan utan att riva trappan och det börjar bli galet trångt i "trapphuset" då dessutom.

Ett annat alternativ är att strunta i att källaren läcker värme vid fönster/ovan mark osv och köra puts på alla väggar på insidan bara + enkelt värmegolv med komfortvärme, fortfarande köra med luftvärmpepump men dra ner på temperaturen och låta källaren ligga på 14-15 graders värme bara. Eventuellt en till värmekälla precis vid källartrappen för att motverka kallraset från väggarna där. Risken är dock att det inte räcker utan fortfarande skapar dragkänslan uppe i vardagsrummet.

Jag har ett konvektorelement i källaren nu på prov och jag upplever att om den matar på fullt på 2kW så tar det evigheter att få upp värme i källaren. Det verkar således läcka värme/kylas av utifrån/underifrån så pass mycket att det motverkar elementets effekt. 2kW är inte mycket för 25 kvm yta kanske, men samtidigt om källaren kyler av så pass mycket, så vettedetfaen om att stoppa dit en luftvärmepump bara gör så mycket skillnad.

Jag ser inte riktigt skogen för alla träden just nu känns det som. Några tankar/reflektioner/erfarenheter?

Hur värms övriga huset?

Vi har källare under hela huset och har nyligen dränerat/isolerat runt hela. Inget gjort ovan jord dock. Fyra fönster. Ca 70m2. När vi bytte värmesystem i hela huset insisterade rörmokaren på att vi skulle ha radiatorer även i källaren, så det fick bli så. De fyra radiatorer vi har där håller källaren på runt 17 grader. Vi upplever inga kalla golv på våningen ovanför av den anledningen. Med bergvärme är det billigt att värma källaren.

En llvp kanske skulle funka för er, eller sätt in ett par radiatorer om ni har vattenburet. Jag tror inte ni ska fundera på att isolera mer iaf. Det låter krångligt i er situation.

Hur ser isoleringen i bjälklaget ut? Om den är ihopsjunken kan det förklara draget.

Kan man putsa på isodrän? Isåfall kanske du kan göra så på den synliga källarväggens utsida. Då får du en vägg som kan transportera fukt men ändå isolerar. 10cm isodrän = 5cm cellplast. Inte mycket isolering egentligen, men skillnaden mot noll isolering lär vara påtaglig.

Om du ändå inte använder källaren som boyta i nån större utsträckning så kan du kanske isolera mellanbjälklaget och lägga en dörr till källartrappan?
Att du tycker att ett 2kW element inte räcker för att värma källaren beror antagligen på att betongen är kall och motverkar elementet. Höjer du temp. från 5 till 15 grader så tar det länge innan betongväggen blivit varm. När väggen blivit varm kommer elementet inte behöva jobba lika hårt längre.

bakterie skrev:
Hur värms övriga huset?

Vi har källare under hela huset och har nyligen dränerat/isolerat runt hela. Inget gjort ovan jord dock. Fyra fönster. Ca 70m2. När vi bytte värmesystem i hela huset insisterade rörmokaren på att vi skulle ha radiatorer även i källaren, så det fick bli så. De fyra radiatorer vi har där håller källaren på runt 17 grader. Vi upplever inga kalla golv på våningen ovanför av den anledningen. Med bergvärme är det billigt att värma källaren.

En llvp kanske skulle funka för er, eller sätt in ett par radiatorer om ni har vattenburet. Jag tror inte ni ska fundera på att isolera mer iaf. Det låter krångligt i er situation.
Övriga huset värms av en enda luftvärmepump som primär värmekälla + en braskamin. Har två mindre direktverkande element som stöd, men inte för primärvärme.

När det varit lite kallare nu så har luftvärmepumpen stått inställd på att leverera 24 grader och ändå har det varit 19 grader i vardagsrummet. Nu är inte spridningen från pumpen optimal, men källaren kyler alltså enr vardagsrumsdelen så pass mycket att det sänker hela rumstemperaturen där.

pelpet skrev:
Hur ser isoleringen i bjälklaget ut? Om den är ihopsjunken kan det förklara draget.

Kan man putsa på isodrän? Isåfall kanske du kan göra så på den synliga källarväggens utsida. Då får du en vägg som kan transportera fukt men ändå isolerar. 10cm isodrän = 5cm cellplast. Inte mycket isolering egentligen, men skillnaden mot noll isolering lär vara påtaglig.
Tanken har slagit mig och det innebär att jag måste bila upp en källartrapp i betong som är byggd mot husväggen på utsidan, för att få ner pordränskrivor ner mot klacken även på den delen av väggen.

Det som hindrar tjockare isolering på källarväggen ovanför mark är att jag riskerar att bygga igen luftspalten mot ytterpanelen som hänger ner en bit över källarväggen. 5 cm kan bli gränsfall, men jag skulle eventuellt kunna skala av cellplasten lite upptill och göra som en kil på den kanske alternarnativt fräsa ut skåror för luft. Jag ska gå ut och mäta lite.

Behöver dock kolla upp hur det påverkar det kapillärbrytande och vad som händer med fukt om man putsar pordränskivor, så att man inte bygger in frostsprängning eller något annat skoj.

Finndjävel skrev:
Om du ändå inte använder källaren som boyta i nån större utsträckning så kan du kanske isolera mellanbjälklaget och lägga en dörr till källartrappan?
Att du tycker att ett 2kW element inte räcker för att värma källaren beror antagligen på att betongen är kall och motverkar elementet. Höjer du temp. från 5 till 15 grader så tar det länge innan betongväggen blivit varm. När väggen blivit varm kommer elementet inte behöva jobba lika hårt längre.
Källaren är skapligt nygjord och jag sågade upp taket i källaren för att kika på golvbjälklaget och det är ändå bra med isolering där. Mycket av kylan kommer nog från källartrappen i sig, ska fota lite bilder och visa.

Jag skulle absolut kunna dra på ännu mer isolering nere i källaren, t.ex. bygga ett nytt undertak och slänga på cellplast precis som jag gjort i krypgrunden som blindbotten, sedan isolera dörren bättre och enbart sätta värme i trapphuset. Samtidigt är det en rätt liten stuga jag bor i, så det är på ett sätt lite motbjudande att stänga av källardelen mer.

Är det någon här som har enbart isolerat från utsidan och i sådana fall vad har ni för temperatur i källaren?
Har ni mätt vad det kostar i effekt att hålla den uppvärmd per kvm (eller totalt)?

Har du någon ventilation i källaren? Den kan du stänga av under vintern så slipper di kall uteluft. Och sedan är det kanske en bra idé att stänga källartrappan med en dörr eller liknande.

Lite bilder som kanske kan förtydliga trapphusets del i problemet.
Den rödstreckade linjen visar gränsen mellan källare och krypgrund (syll+vägg). Jag har varit nere i krypgrunden och isolerat den källarväggen från krypgrunden med pordrän under mark och cellplast ovan mark.

Väggarna vid trappen är bara kaklade direkt på betongmuren (leca eller motsv) och trapphuset just nu har 12-13 graders värme halvvägs ner i trappan, medan det i vardagsrummet är 22 just nu (kaminen är igång och påverkar givetvis). Det visar dock temperaturskillnaden på att bara gå halvvägs ner mot källaren och tappa 10 grader direkt.

Stänger jag av källardelen helt så behöver jag isolera källartrappan undertill och tillföra någon form av värmekälla för trapphuset samt isolera specifikt trapphusets väggar helt med cellplast ovan mark på utsidan känns det som.

P1070513.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1070516.JPG
Skapa konto

Thomas_Blekinge skrev:
Har du någon ventilation i källaren? Den kan du stänga av under vintern så slipper di kall uteluft. Och sedan är det kanske en bra idé att stänga källartrappan med en dörr eller liknande.
Alla ventiler är tilltäppta och så snurrar en avfuktare istället för att säkra en bra miljö.
Det finns en innerdörr just nu mellan källare och trapphus, men den är inte isolerad på något vis.

Bäst hade ju varit om det fanns en dörr upptill istället där trappan börjar. På så vis hade jag kunnat tillsluta hela trapphusdelen istället. Nu kyler själva trapphuset av rejält.

Bild på stickprov/kontroll av isolering i mellanbjälklaget upp mot vardagsrum. Isoleringen är aningen tilltryckt, men ändå väl tilltagen.

Källartrappan är dock en bov i dramat om man nu förutsätter att jag vill isolera källardelen helt.

Jag funderar på om man skulle tänka i motsatt bana och rentav ta bort isoleringen i golvbjälklaget och istället höja temperaturen i källaren. Värme förflyttas ju uppåt, men frågan är om det går att få upp så pass mycket värme i källaren utan att det läcker ut för mycket, för att kunna värma golvbjälklaget och skapa "komfort" i vardagsrummet.

Eller om det helt enkelt är som så att jag måste se källardelen som en helt separat yta med egen isolering+värme och istället fokusera på att skapa komfort i trapphuset.

P1070518.JPG
Skapa konto

P1070519.JPG
Skapa konto

• Gilla
niwid
  • Laddar…
Jag hade nog börjar med att faktiskt värma upp källaren till 22 grader och se hur komforten i rummen ovan samt energiförbrukningen påverkas.

Att det tar lång tid att värma upp källaren är inte konstigt. Stenmaterial lagrar mycket värme. Det är inte heller konstigt att källaren är kall. Du har 4-gradig mark på 4-5 sidor och du har 20 grader från ovansidan. Utan en värmekälla så är det rimligt att källaren får samma temp som omkringliggande mark. Isoleringen bromsar både köldvandringen från jorden och värmevandringen från taket.

Se till att logga energianvändningen under uppvärmningen och varmhållningen efteråt. Det är mycket tänkbart att det räcker med några hundra watt i värmeeffekt när väl källaren och omkringliggande mark blivit uppvärmd. När du vet hur det faktiskt fungerar borde det vara enklare att välja en permanent lösning.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag hade nog börjar med att faktiskt värma upp källaren till 22 grader och se hur komforten i rummen ovan samt energiförbrukningen påverkas.

Att det tar lång tid att värma upp källaren är inte konstigt. Stenmaterial lagrar mycket värme. Det är inte heller konstigt att källaren är kall. Du har 4-gradig mark på 4-5 sidor och du har 20 grader från ovansidan. Utan en värmekälla så är det rimligt att källaren får samma temp som omkringliggande mark. Isoleringen bromsar både köldvandringen från jorden och värmevandringen från taket.

Se till att logga energianvändningen under uppvärmningen och varmhållningen efteråt. Det är mycket tänkbart att det räcker med några hundra watt i värmeeffekt när väl källaren och omkringliggande mark blivit uppvärmd. När du vet hur det faktiskt fungerar borde det vara enklare att välja en permanent lösning.
Mm, det lutar mot att jag får göra ett sådant experiment. Kan posta vidare här vad jag kommer fram till utifrån att det finns andra som går i samma tankar. Hade ju varit extremt intressant om det visat sig att uppvärmning av källaren till 22 grader som du säger hade medfört att den primära luftvärmepumpen på ovanvåningen fått arbeta mindre t.ex. Jag får således sätta mätning på den också och se hur den reagerar.

Jag har ju en tanke om att en luftvärmepump i källaren skulle kunna flåsa på värme rakt ut i trapphuset och även upp i vardagsrummet, så att jag värmer hela den delen nerifrån med braskaminen som stödvärme/extra komfortvärme. Det förutsätter att jag gör om planlösningen lite i källaren och kanske tar bort dörr + en liten väggdel.

Hur ofta går du ner i källaren? Kan du tänka dig en lucka över trapphuset som hänger i gångjärn på baksida och som man kan hissa upp med block och talja i rostfritt? Kolla båtkataloger, där finns urläckra sådana saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.