Hej,
Är det i alla situationer lämpligt att använda en avfuktare i källare?
Jag bor i en gammal trävilla med oinredd källare. Ganska dålig dränering runt huset och färgen på väggarna släpper successivt men inga fuktproblem i huset.
Luftfuktighet ca 70% under sommaren. i källaren.
Jag har hört att en avfuktare som används i en oinredd källare inte gör någon större nytta, eftersom fuktvandringen ändå fortsätter via väggarna men att detta inte är något större problem så länge inte källaren är inredd. Rätt eller fel? Tacksam för kommentarer?
 
Beror på vad du använder källaren till skulle jag säga. Är det en tom källare som inte används till tvättstuga eller förvaring så spelar det kanske inte så stor roll.
Vid ca 75% RF så finns det risk för mögel.
 
M mawno skrev:
Beror på vad du använder källaren till skulle jag säga. Är det en tom källare som inte används till tvättstuga eller förvaring så spelar det kanske inte så stor roll.
Vid ca 75% RF så finns det risk för mögel.
Tack för synpunkterna. Nej ingen tvättstuga utan mer som hobbyplats för lite småarbete. Trä och porösa material försöker jag undvika att det finns där. Fuktigheten ligger på max 72-74% på sommaren (Skåne) och sjunker sedan.


/ Claes
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.