Hej!
Önskar åsikter kring vad jag vänta mig ur risk för fukt i vår källare. Hus från 1934, dränerad för snart 30 år sedan. Inredd s.k gillestuga med träreglar direkt mot betongvägg. Träpanel på väggar och tak gjordes för minst 15 år sedan. Föregående ägare har bytt ut golvet 2017, från klinker till golvvärme + laminat. Har då också tagit bort tidigare ingjutna reglar. Verkar ligga ett par cm isolering direkt mot betongplattan, sen värmeslingor och golv. Avfuktare används.
Väggarna ser fräscha ut, har kikat bakom panelen och mätt fuktkvoten i reglarna till runt 11-12% som högst på ett par ställen. Ser inga tydliga mögelangrepp eller avvikande lukt. Har lyft bort laminatbrädor på ett par ställen (framförallt mot ytterväggar) där det är torrt under isoleringen, så gott det går att se.
Bifogar bilder från ett ställe där det är riktigt rötet. Det är ett litet utrymme som används som vinkällare, ingen värme där och öppet mot det uppvärmda rummet. Det ligger en träregel mellan rummen i nivå med betongplattan, och en tröskel ovan där båda är riktigt fuktiga. Betongplattan där jag lyft bort en bit av isoleringen däremot helt torr.
Fattar att konstruktionen med organiskt material mot betong osv i sig är en riskkonstruktion och att det som är rötet nu förstås ska tas bort. Men om jag inte kan se några övertygande tecken till ökad fukt/påväxt i reglade väggar samt golvet, är det rimligt att avvakta större åtgärder i nuläget? Den fuktiga träregeln mellan utrymme, varför finns den där? Alltså varför går inte betongplatta hela vägen?
Hoppas förståeligt.