3 459 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Källare med fukt/lukt trots ny dränering – hur allvarligt låter detta?
Troligen bristfälligt utförd dränering, finns klåpare även i denna branschM McBrull skrev:Hej,
Vet inte om detta blir rätt forum av alla jag kunde välja men jag chansar.
Jag är spekulant på ett hus (enplansvilla med källare) och skulle uppskatta input från er med erfarenhet av fuktproblem i källare.
Jag har gått igenom besiktningsprotokollet och även haft dialog med mäklaren, men känner att jag behöver en mer oberoende bedömning.
* Kort om huset
Källare med delvis uppreglade väggar/golv
Dränering och utvändigt fuktskydd renoverat 2023
FTX-ventilation installerad 2022
Delar av källaren renoverade 2024 (bl.a. ny golvkonstruktion i gillestuga)
* Noteringar i besiktningen
Avvikande lukt upplevdes vid inträde till huset
Lukt även i flera utrymmen i källaren
Fuktskador i väggar, dörrkarmar och panel
Fuktkvot uppmätt till ca 14–26 %
Fördjupad undersökning rekommenderas
* Mäklarens/säljarens förklaring
Mäklaren uppger att säljaren bedömer att problemet sannolikt kommer från en specifik vägg mellan dusch och bastu i källaren. Den består av uppreglade träreglar i en miljö där det inte är optimalt, och tanken är att problemet skulle kunna åtgärdas genom att riva eller bygga om den väggen.
Säljaren vill dock inte bekosta eller initiera någon fördjupad undersökning.
* Mina funderingar
Jag försöker förstå om detta är:
ett relativt avgränsat problem (t.ex. den specifika väggen)
eller
ett mer omfattande källarproblem där fukt/lukt spridit sig i konstruktionen
* Frågor till er
1. Hur tolkar ni helheten här, låter det som ett “lokalt” problem eller något mer omfattande?
2. Är det rimligt att en sådan vägg ensam orsakar både lukt på entréplan och fuktskador i flera delar av källaren?
3. Hur vanligt är det att problem kvarstår trots relativt ny dränering?
4. Vad skulle ni kräva att en fördjupad fuktutredning faktiskt undersöker i ett sådant här fall?
5. Hur hade ni själva resonerat kring köp:
A. kräva utredning först
B. köpa med villkor
C. räkna hem det som ett större renoveringsobjekt (värt att notera är att priset inte reflekterar ett renoveringsobjekt)
Jag är inte främmande för att renovera, men vill undvika att ta över ett problem där omfattningen är helt oklar.
Alla tankar uppskattas!
Finns helt klart många klåpare.. MEN det är svårt att bedöma dräneringen utan att ha rivit ut allt gammalt material i källaren! Om skälet är att det luktat mögel från början.. så hjälper ingen dränering eller ventilation för att åtgärda det som sitter i allt byggmaterial.. oavsett hur torra och fina väggarna må vara nu!S smuttebo skrev:
När du väl blåst ut allt.. då kan man på ett rimligt vis se hur väl nya dräneringen fungerar..
Det positiva nu är att dräneringen och ventilationen bör ha fått väggarna att torka upp ordentligt nu efter ett par år (sedan omdräneringen).. så det syns ju ganska tydligt om det är nå problem någonstans (förutom om de nu byggt nya innerväggar.. men å andra sidan bör inte de väggarna ha börjat murkna riktigt än.. för någon form av dränering är ju ändå gjord.. bristfällig eller ej).. mörka fläckar.. sprickor.. putssläpp osv
Men det trolliga är ju gammalt trä/organiskt material.. som är kvar sedan "förr" (innan omdräneringen) ..
Man bjuder därefterM mkc skrev:
TS verkade ju inte helt "anti" att renovera lite själv.. hen ville bara ha så mycket av "helhetsbilden" klar för sig innan hen bjöd på huset.
ca 6 månader efter utförd dränering brukar man märka skillnad till det bättre varmare torrt och ingen svampluktSnigla skrev:
Finns helt klart många klåpare.. MEN det är svårt att bedöma dräneringen utan att ha rivit ut allt gammalt material i källaren! Om skälet är att det luktat mögel från början.. så hjälper ingen dränering eller ventilation för att åtgärda det som sitter i allt byggmaterial.. oavsett hur torra och fina väggarna må vara nu!
När du väl blåst ut allt.. då kan man på ett rimligt vis se hur väl nya dräneringen fungerar..
Det positiva nu är att dräneringen och ventilationen bör ha fått väggarna att torka upp ordentligt nu efter ett par år (sedan omdräneringen).. så det syns ju ganska tydligt om det är nå problem någonstans (förutom om de nu byggt nya innerväggar.. men å andra sidan bör inte de väggarna ha börjat murkna riktigt än.. för någon form av dränering är ju ändå gjord.. bristfällig eller ej).. mörka fläckar.. sprickor.. putssläpp osv
Men det trolliga är ju gammalt trä/organiskt material.. som är kvar sedan "förr" (innan omdräneringen) ..
Men det som sitter i materialet sitter i materialet.. och kan sitta i flera år. Har man otur så blir man aldrig av med mögeldoften ur betongen.. och då får man "installera" ventilerat golv för att slippa doften.S smuttebo skrev:
Men det är bara i extrema fall
Det tar minst 6 månader för väggarna att i normalfallet torka upp.. men kan ta längre tid också beroende på hur illa det var från början och hur insidan faktiskt ser ut (materialmässigt). Ventilation får det mesta i en källare att bli bättre..
I vårt fall så blev det mycket bättre redan efter ett par månader.. men väggarna var inte torra för det - och vi hade bara rivit ut "halvvägs".. så det luktade fortfarande på halva (som i TS fall hade vi också trä.. både bastu och trägolv med spån som isolering i gillestugan.. båda tar gärna doft från skrutt).
Hobbysnickare
· västmandland
· 75 inlägg
Söker du efter ordet platonmatta?M McBrull skrev:
Finns med ventilation som drar ut de som du beskriver och med självdrag
Bor själv i hus med orginal dränering från -73 med oissolerad platta. Jag skulle dragit öronen åt mig av de du beskriver och möjligen gjort en fördjupning innan köp.
Om de är en vägg som dem säger är de enkelt att mäta bara väggen mot övriga väggar som då borde va okej tänker jag
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Fast det bör påpekas att om det ev är så att det är mycket vatten i backen ihop med ett äldre hus så kommer inte en dränering påverka att väggar suger fukt från backen. Det kan ske oavsett. Det beror på att man inte byggde hus på kapillärbrytande skikt på den tiden. Kan fungera utmärkt om det byggs på torr mark men ibland blir det tokigt......
Klicka här för att svara