Har nyligen tagit bort en radiator pga renovering som ska göras.
I samband med detta märkte jag att många andra radiatorer blev kalla.
Åtminstone 2st av dessa vet jag med mig har varit varma tidigare, så något vi gjort nyligen har förändrat detta. Borttagna radiatorer är min första gissning men är osäker.
Har felsökt de vanliga, avluftat, motionerat termostateter, knackat på ventiler osv.
Är inte helt säker på vilken typ av system vi har men min gissning är ett 1-rörsystem.

Lägger upp lite bilder på radiatorn i fråga. Vill helst inte behöva sätta tillbaka detta förrän renoveringen är klar vilket är en tid framåt. Vill däremot gärna kunna ha värme under tiden.
Har testat öppna den lilla muttern på kopplingen vid golvet, finns en sexkantskruv där inne som jag testade att skruva fullt medurs i tron om att jag stängde något, därefter skruva några varv moturs för att i min tanke öppna upp så att värmen kan flöda förbi men det verkade åtminstone inte vara tillräckligt.

Är det "kört" att jag behöver bygla rören totalt för att gå förbi det icke-existerande elementet, eller borde skruven eller något annat lösa det?

Min nästa tanke är att ta bort golvet (det ska bort ändå till slut) och kolla hur rören är kopplade och se om det hjälper mig något. Men tänkte att värmen borde kunna flöda även om termostaten är på 0 vilket den är nu. Men kanske missar något hur en radiator egentligen fungerar.

• Radiatorrör och termostatventil mot en vägg där en radiator har tagits bort, omgiven av trä- och golvdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Koppling av radiatorrör med två ventiler på ett slitet golv, användes för genomströmning i ett värmesystem.
    Skapa konto
  • Närbild på en avskruvad radiatorventil med kopparrör, omgiven av byggdamm och trasor mot en vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Troligen blir flödet genom kopplet för lågt så att vattentemperaturen blir för lågt för den/de sista radiatorerna i enrörsslingan, du behöver sätta ett förbigångsrör istället för radiatorkopplet.
[länk]
Hade kunnat tänka mig något sånt, men både rören från golvet och kopplet på borttagna radiatorn är kallt. Ingen av radiatorerna näst i slingan är varmt alls heller. När jag luftat är vattnet ca 17 grader också (inne temperaturen).

Är flödet så lågt att ingen värme alls kommer? Eller borde åtminstone inte kopplet bli lite ljummet?
Är skruven jag skruvat på vad som reglerar flödet?
Alltså om man skruvar ut den mer, kan detta öka flödet mer?

Annars får man kanske bita i det och byta till en sådan.

Bästa svaret

D Dannemannet skrev:
Är skruven jag skruvat på vad som reglerar flödet?
Alltså om man skruvar ut den mer, kan detta öka flödet mer?
Ja, den skruven reglerar flödet genom bypassen, på vissa koppel är flödet helt avstängd när den är helt inskruvad.
Om det är ett omställbart koppel så är den i tvårörsystemläge när den är helt utskruvad.

Räkna hur många varv skruven går att skruva från ändläge till ändläge.
Ställ skruven i ena ändläget och vänta 30 minuter, håll koll på både kalla & varma radiatorer om det blir någon ändring. Skriv ner eventuella ändringar, om temperaturen sjunker, fortsätt med nästa steg direkt.
Skruva sedan ett varv å vänta ytterligare 30 minuter å håll koll på både kalla & varma radiatorer om det blir någon ändring.
Osv.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Kanon ju, jag fegade när jag skruvade innan, verkar kanske inte vara gradvis utan mer av eller på.
Men skruva ut den helt gjorde susen, kopplet blev varmt så gott som direkt.
Därefter blev nästa radiator varmt och har känt vid resterande termostater och dessa börjar bli varma med!

Super tack!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Dannemannet skrev:
Kanon ju, jag fegade när jag skruvade innan, verkar kanske inte vara gradvis utan mer av eller på.
Men skruva ut den helt gjorde susen, kopplet blev varmt så gott som direkt.
Därefter blev nästa radiator varmt och har känt vid resterande termostater och dessa börjar bli varma med!

Super tack!
Kul med en sådan uppdatering, då ser man fördelarna med forumen! 🙏🏻

• Gilla
Dannemannet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.