Hade tänkt att gjuta upp nytt undergolv med golvvärme ovanför befintligt betongvalv som är cirka 120-180mm idag. Jag har rivit bort reglar, isolering och råspont som byggde ca 80mm så nu skall detta ersättas men eftersom jag inte vill gjuta direkt på plattan som är nu och behöva värma upp all betong så var första tanke ett lager cellplast först och sen på med golvvärme och gjuta, men då jag har lite ruggig betong och många rör för el så kanske det inte blir så bra med cellplast direkt på? Funderade på eps betong ett lager först men dels väldigt dyrt o inte så lätt o få tag på stor mängd då det är 80kvm som skall gjutas.
Vad finns annars för alternativ? Leca kulor? Eller skära ut på cellplast för rör o sen lägga på ”ojämna” betongen?
Vad finns annars för alternativ? Leca kulor? Eller skära ut på cellplast för rör o sen lägga på ”ojämna” betongen?
80 mm i bygghöjd är för lite för att få till en vettig lösning på det du vill uppnå
Det finns spårade EPS skivor som man lägger plåtar och golvvärme slangen i LK har 30mm 50mm och 70mm färdiga eller så använder man 30mm och lägger ett skikt till under..A Albindoh skrev:Hade tänkt att gjuta upp nytt undergolv med golvvärme ovanför befintligt betongvalv som är cirka 120-180mm idag. Jag har rivit bort reglar, isolering och råspont som byggde ca 80mm så nu skall detta ersättas men eftersom jag inte vill gjuta direkt på plattan som är nu och behöva värma upp all betong så var första tanke ett lager cellplast först och sen på med golvvärme och gjuta, men då jag har lite ruggig betong och många rör för el så kanske det inte blir så bra med cellplast direkt på? Funderade på eps betong ett lager först men dels väldigt dyrt o inte så lätt o få tag på stor mängd då det är 80kvm som skall gjutas.
Vad finns annars för alternativ? Leca kulor? Eller skära ut på cellplast för rör o sen lägga på ”ojämna” betongen?
https://golvvarmebutiken.se/vattenburen-golvvarme/sparskivor/eps/lk-combiboard-eps
Klicka här för att svara
