M
Jag har för avsikt att installera vattenburen golvvärme i ett sovrum i min fastighet som byggdes 1959. Hus med källare .och gjuten platta mellan källare och bostadsplan.
Sovrummet är mycket golvkallt vid ytterväggarna så jag förmoda att sågspånet har sjunkit undan eller är helt borta . Mitt i rummet känns allt ok avseende golvtempratur. Att ösa bort allt sågspån känns onödigt om det inte behövs . kan tänka mej att energibesparingen är rätt liten då källaren i stort sett håller17- 20 grader året om
Går det bra att blanda olika isoleringssätt /material . Tänkte kanske fylla med en tunn mineralullsskiva mitt i rummet och helt ta bort sågspånet längs ytterväggarna och isolera med mineralull . ca 1 meter in hörde jag någon som sade skulle vara lämpligt.
Är jag helt fel ute ? Finns det bättre sätt både arbetsmässigt och energimässigt . Kostnader för det ena eller andra skiljer förmodligen inte många tusenlappar så det känns som att det har mindre betydelse då det är en åtgärd som ska hålla många år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.