2 497 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Kalla element
Har du tryck i expansions-kärlet?
Bör ligga runt 0,5 bar eller lite mer har jag läst.
Börja med att kolla det.
Du har säkert en tryckmätare som visar ena sidan av membranet i kärlet.
Du måste även kolla andra sidan som har en luftnippel (bilventil).
Ska vara lika mycket tryck där.
Om jag är ute och cyklar så får nån bättre kunnig rätta mig.
Jag kör så i alla fall, 0,8bar på "varje sida" om membranet i expansionskärlet.
Om du skulle sakna vatten i systemet så skulle det inte komma vatten ur luftnippeln när du luftar elementen, kommer det vatten ?
"Stiftet" som trycks in eller åker ut beroende på hur termostatvredet står kan hänga sig. Då får man skruva av termostatvredet och knacka på "huset", själva termostat-kroppen alltså, slå inte sönder den bara.
Motionera den med en mejsel så du ser att den kommer ut igen efter du tryckt in den.
Bör ligga runt 0,5 bar eller lite mer har jag läst.
Börja med att kolla det.
Du har säkert en tryckmätare som visar ena sidan av membranet i kärlet.
Du måste även kolla andra sidan som har en luftnippel (bilventil).
Ska vara lika mycket tryck där.
Om jag är ute och cyklar så får nån bättre kunnig rätta mig.
Jag kör så i alla fall, 0,8bar på "varje sida" om membranet i expansionskärlet.
Om du skulle sakna vatten i systemet så skulle det inte komma vatten ur luftnippeln när du luftar elementen, kommer det vatten ?
"Stiftet" som trycks in eller åker ut beroende på hur termostatvredet står kan hänga sig. Då får man skruva av termostatvredet och knacka på "huset", själva termostat-kroppen alltså, slå inte sönder den bara.
Motionera den med en mejsel så du ser att den kommer ut igen efter du tryckt in den.
Hej hej!
Jag hoppar på den här tråden lite...
Jag har det där problemet med "stiftet" i ett element. Grejen är den att det inte går att få lös det. Har haft samma problem i andra element och där har man bara behövt röra på stiftet lite så har det lossnat, men det här sitter stenhårt. Vad gör man då? Kan man byta ut den delen där stiftet sitter på nåt sätt? Finns det nån annan lösning? Vill ju helst inte behöva byta hela elementet...
Jag hoppar på den här tråden lite...
Jag har det där problemet med "stiftet" i ett element. Grejen är den att det inte går att få lös det. Har haft samma problem i andra element och där har man bara behövt röra på stiftet lite så har det lossnat, men det här sitter stenhårt. Vad gör man då? Kan man byta ut den delen där stiftet sitter på nåt sätt? Finns det nån annan lösning? Vill ju helst inte behöva byta hela elementet...
Jag plockade isär mina termostathus och renoverade (skrapade rent axelnJoxan skrev:
till själva ventilen), och bytte även packboxen på ett par termostathus som inte höll tätt..
Fördelen med att bara byta packboxarna (istället för hela termostathuset) är dels
att priset var ca 40:- istället för 100.. och jag slapp byta till nya termostater..
För att få isär termostathuset behövdes det en insexhylsa i någon tum-storlek, men en 12mm insex passade någorlunda, tillräckligt bra för att få isär dem iaf
Sen var det bara att skrapa axeln rent..
Du behöver inte skruva loss termostathuset från elementet, men du måste tömma
vattnet..
/Daniel
Klicka här för att svara