10 319 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Kalla element samt hur fyller man på vatten i systemet?
Hej Om det inte är den heller så kolla röret som går upp efter den svarta ratten som du skruvade på vart det röret tar vägen.
Vild gissning: På första bilden har du en svart plastventil (rund hatt) på röret efter den stora metallratten. Och på den andra bilden har du en liknande med röd plasthatt bredvid manometern (tryckmätaren). Ungefär så ser det ut vid min panna också, och med den ena av dem släpper man in mer vatten i systemet och ökar trycket. Någon av dem (troligen den svarta) borde även dubblera som övertrycksventil.
Som nybliven pannägare förstår jag TS. Själv lärde jag mig först härom veckan vad shuntventilen är bra för. 
Vad har du för panntemperatur?
Kan du se vad du har för vattentemperatur på utgående slinga till elementen?
Har du provat att höja denna vattentemperatur genom att öppna shuntventilen lite i taget?
Vad har du för panntemperatur?
Kan du se vad du har för vattentemperatur på utgående slinga till elementen?
Har du provat att höja denna vattentemperatur genom att öppna shuntventilen lite i taget?
Hej thure En fråga på bild nr1 kommer kallvattenmatningen från taket eller golvet(rören).Var på jobbet och såg en diompanna och tittar man på den så verkar påfyllningen sitta nedantill så det lilla röret på bild1 som den kranen sitter vertikalt borde det vara.När du skruvar på den var den stängd?
Klicka här för att svara