3 566 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Kall radiator men varm retur?
Jag luftade elementen igår och beslöt då för att ta tag i en liten surdeg som skavt lite sedan vi flyttade in i huset för två år sedan:
I vardagsrummet har vi två element varav det ena inte blir varmt. Jag har motionerat piggen med fingrarna och den fjädrar tillbaka fint. Jag har bankat lite på termostaten ifall den är igensatt (ett tips jag lyckades läsa mig till). Ingenting har dock hjälpt.
Däremot noterar jag att röret fram till returventilen är betydligt varmare än röret som går till termostaten. Kan det vara så att när man installerade elementet eller vid någon reparation/byte lyckades koppla det fel och vänta på tillopp och retur? Någon som varit med om detta eller har någon annan idé om vad som kan vara problemet.
För info: tvåplanshus med källare, jordvärme.
I vardagsrummet har vi två element varav det ena inte blir varmt. Jag har motionerat piggen med fingrarna och den fjädrar tillbaka fint. Jag har bankat lite på termostaten ifall den är igensatt (ett tips jag lyckades läsa mig till). Ingenting har dock hjälpt.
Däremot noterar jag att röret fram till returventilen är betydligt varmare än röret som går till termostaten. Kan det vara så att när man installerade elementet eller vid någon reparation/byte lyckades koppla det fel och vänta på tillopp och retur? Någon som varit med om detta eller har någon annan idé om vad som kan vara problemet.
Så kan det absolut vara. Tilloppet ska vara varmare än returen.M Maledictus skrev:Jag luftade elementen igår och beslöt då för att ta tag i en liten surdeg som skavt lite sedan vi flyttade in i huset för två år sedan:
Kan du lista ut om det är felkopplat genom att följa rördragningen bakåt?
Rören går ned i källaren och blir till en enda härva men jag får helt enkelt göra ett försök. Är helt okunnig på just värme men kommer troligtvis inom en relativt snar framtid ändå behöva ta ut en rörmokare i samband med lite andra jobb så i värsta fall får de titta på det då.
På kopplet till radiatorn brukar det finnas pilar som visar tillopp.
Du kanske kan kolla hur det ser ut på de andra elementen om de fungerar? Så gå från de elementet som fungerar till ditt och tilloppet ska alltså gå in överst.
Ta lite bilder så kanske jag kan hjälpa dig.
Du kanske kan kolla hur det ser ut på de andra elementen om de fungerar? Så gå från de elementet som fungerar till ditt och tilloppet ska alltså gå in överst.
Ta lite bilder så kanske jag kan hjälpa dig.
fick du någon lösning på detta?M Maledictus skrev:Jag luftade elementen igår och beslöt då för att ta tag i en liten surdeg som skavt lite sedan vi flyttade in i huset för två år sedan:
har nämligen exakt samma fenomen här nu.
Väcker nytt liv i chatten på frågan gällande kall framledningstemp/ varm retur hur löste ni det har nämligen samma fenomen och har slotsvred och de går som smör samt luftat elementen utan någon resultat.
Klicka här för att svara