I min BRF har vi handdukstork kopplad på VVC. Jag fick ett infomejl från styrelsen med information om att handdukstorken i badrummet alltid ska vara påslagen, även under sommarhalvåret. Jag har nyligen uppmärksammat att min är kall. Jag är osäker på hur länge min har varit det. Nu har jag fått nys om att handdukstorken alltid ska vara varm för risken av legionella. Det finns inget reglage på handdukstorken.
Detta har väckt många tankar, inte minst för att jag är i ett läge om att inom ett par månader sälja bostaden.
Vilken funktion fyller en varm handdukstork för badrum? Jag tänker om det kan hjälpa till att driva ut fukt. Badrummet som ligger mitt i bostaden (Inga ytterväggar i närheten) är kaklat med plastmatta på golvet och är ifrån 1990-talet.
Vems ansvar är det att åtgärda problemet? Är det farligt för min och mina grannars hälsa? Hur viktigt är det att det blir åtgärdat? Kan det uppkommit fuktskador på badrummet? Kan jag bli betalningsskyldig om det visar sig att fuktskada skett?
Vad bör jag göra?
Detta har väckt många tankar, inte minst för att jag är i ett läge om att inom ett par månader sälja bostaden.
Vilken funktion fyller en varm handdukstork för badrum? Jag tänker om det kan hjälpa till att driva ut fukt. Badrummet som ligger mitt i bostaden (Inga ytterväggar i närheten) är kaklat med plastmatta på golvet och är ifrån 1990-talet.
Vems ansvar är det att åtgärda problemet? Är det farligt för min och mina grannars hälsa? Hur viktigt är det att det blir åtgärdat? Kan det uppkommit fuktskador på badrummet? Kan jag bli betalningsskyldig om det visar sig att fuktskada skett?
Vad bör jag göra?
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Fuktskada pga avstängd handdukstork tror jag inte vi behöver funder över.
Faran med legionella består i att om ljummet vatten blir stående still i torken (eller något annat rör) så finns en (liten) risk att legionelloa bakterier växer till i vattnet. Eftresom det vatten som cirkulerar i handdukstorken är tappvatten som kommer att pumpas in i tappvattenrören igen efter att ha passerat varmvattenberedaren, och sedan kanske kommer ut i din eller någon annans dusch. Så blir då vattenfropparna i luften frå¨n duschen smittade och du kan andas in bakterier, som orskar en form av lunginflammation med hög dödlighet.
Den stora faran ligger i om du har en tork med termostat, som kanske är igång med full värme, cikulerande vatten för att sedan strypas av termostaten, och blir ljummen, med nästan stillaståpende vatten, uppvärmd igen osv. Det blir en bakterieodling. Och faran med att det är just varmvattencirkulation som värmer torken, är att det vattnet sedan kommer ut i olika blandare i huset. Vatten som istället cirkulerar i radiatorer osv. går i ett slutet system, det vattnet kommer aldrig ut ur systemet, och dessutom förbrukas syret i det vattnet snabbt. Det finns inget syre som bakterierna behöver för att växa.
Om din tork är ständigt kall, så växer inga bakterier i den.
Dettra att torken inte fungerar kan ev. bli ett problem i försäljningen, köparen kan reagera på att torken inte fungerar. Beroende på VAD som är fel, så kan det visa sig nödvändigt att reparera, för att säkerställa att torken inte går halvdåligt och blir en fin bakterieodling. Och beroende på VAD som är fel och hur underhållsansvaret är fördelat i era stadgar, så kan den framtida ägaren ev. får föreläggande om att reparera.
Rent tekniskt så kan felet på din tork vara något stopp i själva torken (vissa handdukstorkar som är avsedda för slutet värmesystem men som felaktigt kopplas på varmvattencirkulation rostar snabbt pga syrehalten i tappvatten. I så fall byggfel.
Eller så finns det en avtängningskran som du inte hittat.
Eller så kanske varmvattencirkulationen inte fungerar. Det handlar alltså om att man för att undvika att det kanske tar flera minuter innan du får varmt vatten i kranen, så låter man vattnet i varmvattenledningen i huset cirkulera. det leds upp i den vanliga ledningen genom alla lägenheterna, högst upp har man en justerkran som släpper igenom ett litet flöde till ett rör som leder ned till varmvattenberedaren, där en cirkulationspump trycker in det i beredaren igen. Har man då en handdukstork så leds en del av detta returvatten igenom torken.
Faran med legionella består i att om ljummet vatten blir stående still i torken (eller något annat rör) så finns en (liten) risk att legionelloa bakterier växer till i vattnet. Eftresom det vatten som cirkulerar i handdukstorken är tappvatten som kommer att pumpas in i tappvattenrören igen efter att ha passerat varmvattenberedaren, och sedan kanske kommer ut i din eller någon annans dusch. Så blir då vattenfropparna i luften frå¨n duschen smittade och du kan andas in bakterier, som orskar en form av lunginflammation med hög dödlighet.
Den stora faran ligger i om du har en tork med termostat, som kanske är igång med full värme, cikulerande vatten för att sedan strypas av termostaten, och blir ljummen, med nästan stillaståpende vatten, uppvärmd igen osv. Det blir en bakterieodling. Och faran med att det är just varmvattencirkulation som värmer torken, är att det vattnet sedan kommer ut i olika blandare i huset. Vatten som istället cirkulerar i radiatorer osv. går i ett slutet system, det vattnet kommer aldrig ut ur systemet, och dessutom förbrukas syret i det vattnet snabbt. Det finns inget syre som bakterierna behöver för att växa.
Dettra att torken inte fungerar kan ev. bli ett problem i försäljningen, köparen kan reagera på att torken inte fungerar. Beroende på VAD som är fel, så kan det visa sig nödvändigt att reparera, för att säkerställa att torken inte går halvdåligt och blir en fin bakterieodling. Och beroende på VAD som är fel och hur underhållsansvaret är fördelat i era stadgar, så kan den framtida ägaren ev. får föreläggande om att reparera.
Rent tekniskt så kan felet på din tork vara något stopp i själva torken (vissa handdukstorkar som är avsedda för slutet värmesystem men som felaktigt kopplas på varmvattencirkulation rostar snabbt pga syrehalten i tappvatten. I så fall byggfel.
Eller så kanske varmvattencirkulationen inte fungerar. Det handlar alltså om att man för att undvika att det kanske tar flera minuter innan du får varmt vatten i kranen, så låter man vattnet i varmvattenledningen i huset cirkulera. det leds upp i den vanliga ledningen genom alla lägenheterna, högst upp har man en justerkran som släpper igenom ett litet flöde till ett rör som leder ned till varmvattenberedaren, där en cirkulationspump trycker in det i beredaren igen. Har man då en handdukstork så leds en del av detta returvatten igenom torken.
En annan tanke, nu är det varmt ute och värmesystemet stryper värmen i elementen mao kommer inte heller handdukstorken vara varm förrän det blir kallare ute.
Jag gissar att man sagt den alltid ska vara på för att slippa en massa samtal om att något annat element inte blir varmt för att man stängt av handukstorken
Jag gissar att man sagt den alltid ska vara på för att slippa en massa samtal om att något annat element inte blir varmt för att man stängt av handukstorken
Det finns torkar inkopplade på varmvattnet och detta går tillbaka och kommer ut ur kran. Men nu ska man ju inte dricka varmvattnet och någon gucka bildas inte där.T Troberg skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 802 inlägg
Ts skriver ju att det är vvc... VarmVattenCirkulation som värmer handdukstork..
Så kolla om det är någon termostat..
Ta gärna några bilder på den
Så kolla om det är någon termostat..
Ta gärna några bilder på den
Nu är jag ju ingen expert, men i lägenhetshus har man väl ofta vvc på tappvarmvattnet ?plåtrickard skrev:
När jag bodde i lägenhet var handdukstorken inkopplad på varmvattnet till handfatet, med andra ord, den var alltid kall förutom när man spolade LÄNGE i handfatet.
Otroligt korkad konstruktion som väl dessutom är förbjuden i nyinstallationer idag.
Prova att lufta handdukstorken. Om man utfört service på VVC-systemet, stoppat cirkulationspumpen och kanske lossat några kopplingar kan luftbubblor följa med i systemet vid uppstart. Då kan en eller flera handdukstorkar i fastigheten bli kalla trotsa att VVC är igång igen.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Om det verkligen var kopplat så totalt fel, så var det nog inte ens förbjudet eller farligt, bara icke fungerande. Det är när handdukstorken är inkopplad på varmvattencirkulationen som det ev. kan blir farligt.GlennB skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Fast faran för legionjella är inte om man dricker smittat vatten, utan om man får in det i lungorna. Vilket sker om smittat vatten kommer in i duschen, det bildas mikroskopiska vattendroppar som man andas in. Iofs. jag har inte koll på om man blir sjuk av att dricka det också, men då kanske det blir som en magåkomma istället för livsfarlig lunginflammation.V Ville_Vessla skrev:
Varmvattenberedaren ska ju vara så varm att den dödar alla eventuella bakterier. Då borde det ju inte förekomma efter den.
Här kommer bilder på handdukstorken. Vad jag kan se så finns inget reglage på min.plåtrickard skrev:
Jag tror inte att det är så nämligen. Andra grannar har klagat på att badrummet är olidligt varma om somrarna iom att handdukstorken är glödhet. Elementen däremot är inte varma sommartid.T Tokenäs skrev:En annan tanke, nu är det varmt ute och värmesystemet stryper värmen i elementen mao kommer inte heller handdukstorken vara varm förrän det blir kallare ute.
Skönt att jag inte behöver oroa mig för fuktskada! Min handdukstork har varit ständigt kall länge så skönt att veta att det inte kan växa bakterier i den då. Denna handdukstorken är samma modell som andra i BRF:en har i sina badrum så misstänker inte att det är en felaktig handdukstork för VVC.H hempularen skrev:Fuktskada pga avstängd handdukstork tror jag inte vi behöver funder över.