Byggahus.se
Hejsan , har velat fixa ett av våra element är kallt medan resten verkar fungera. Det kommer vatten ur lufthålet när man luftar. Båda rören till elementet är kalla. Har ni någon aning om vad det kan vara för fel?

Det har varit så Ca två år sen vi flyttade in i huset , alla element fungerar utmärkt och bra. Enda element som är kall och aldrig blivit varm är i toan nere våning. Värme pumpen ligger exakt utanför toan och kollat allt är som det ska. Kan de vara så att det inte kommer in vatten i elementen eller något annat fel? När man luftar den så kommer det lite vatten såklart men försökt med det flera gånger men inte kunnat fixa det. Någon som vet vad felet kan vara eller haft samma problem innan som kanske kan hjälpa. Eller borde man kanske byta ut element mot en ny. Uppskattar all hjälp man kan få.
 
foto!
 
M MagicFingers skrev:
foto!
Så ser den ut
 
  • Vit radiator installerad under ett fönster med kakelvägg och grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatknopp på en radiator med synliga siffror och röranslutningar i ett kaklat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med termostatventil nära en kaklad vägg och ansluten till ett synligt rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
här oxå
 
Lossa termostaten och se om piggen till ventilen kärvar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Lossa termostaten och se om piggen till ventilen kärvar.
Har testat det , piggen kommer ut om man trycker in det. Det var inga problem med det, försökte kolla om det hade fastnat men det gick trycka in och ut
 
Men när man luftar det kommer riktigt riktigt lite vatten, då kanske för jag har luftat för många gånger eller kanske det inte kommer in vatten i elementen?
 
M Mrmrpoal skrev:
Men när man luftar det kommer riktigt riktigt lite vatten, då kanske för jag har luftat för många gånger eller kanske det inte kommer in vatten i elementen?
Retur ventilen kanske är strypt helt? Testa lossa locket sen skruvar du med en insex eller vad som nu behövs och kollar. Brukar vara righty tighty, lefty loosy dvs skruva åt höger = strypa, skruva vänster = öppna
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Retur ventilen kanske är strypt helt? Testa lossa locket sen skruvar du med en insex eller vad som nu behövs och kollar. Brukar vara righty tighty, lefty loosy dvs skruva åt höger = strypa, skruva vänster = öppna
Hur vet jag vilken som är retur ventilen?
 
jag skulle skruvat bort hela termostaten och ändå bankat rätt hårt uppepå kopplet, ibland syns inte kärvandet innuti,,,,
 
M MagicFingers skrev:
jag skulle skruvat bort hela termostaten och ändå bankat rätt hårt uppepå kopplet, ibland syns inte kärvandet innuti,,,,
Jag ska försöka göra det också , har testa trycka in piggen och ut så gick det men kan göra det du säger också, kanske hjälper
 
M Mrmrpoal skrev:
Hur vet jag vilken som är retur ventilen?
 
  • Radiator med termostat och anslutna rör längs en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser denna bra ut så
 
  • Närbild av en ej monterad duschblandarfäste mot en kakelvägg, fråga om rätt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mrmrpoal skrev:
Hur vet jag vilken som är retur ventilen?
Returventilen sitter längst ner på kopplet (nedre högra hörnet på radiatorn), finns ett blindlock, innanför den är Returventilen.
Det kan komma lite svart radiatorvatten när man lossar på pluggen/skuvar på ventilen.
 
Vilket tryck har du på radiatorvattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.