Hej, skall montera kalciumsilikatskivor som brandvägg. Finns extrem dåligt med information om hur dessa bäst sätts upp. Många verkar dessutom ha problem med skivans vidhäftning av olika rekommenderande lim.
Dessutom skall mina kalciumsilikatskivor monteras på OSB som dessutom har dålig vidhäftning så antar dess behöver primas med icke brännbar primer. Den skorstensfolket rekommenderar kostar 2000:-/3 liter och behöver typ 0,5l så känns surt. Någon som har några erfarenheter?

P
Såhär skriver skorstensfolket:

Enkel att fästa på vägg​

En kalciumsilikatskiva kan monteras direkt på en brännbar vägg. Vi rekommenderar applicering med Midex Brandmurslim, kakelfix eller värmebeständigt silikon. Kalciumsilikatskivan kan även fästas som brandvägg med vanlig träskruv (6 x 90 mm).

https://www.skorstensfolket.nu/kalciumsilikatskivor/

Rejäl skrev:
Såhär skriver skorstensfolket:

Enkel att fästa på vägg​

En kalciumsilikatskiva kan monteras direkt på en brännbar vägg. Vi rekommenderar applicering med Midex Brandmurslim, kakelfix eller värmebeständigt silikon. Kalciumsilikatskivan kan även fästas som brandvägg med vanlig träskruv (6 x 90 mm).

[länk]
Och så här svarade dom 😲
Hej Petrus,

Att skruva I brandskivan är ingen rekommendation då skruven leder värme. Dock vet jag att det finns montörer som skruvar upp brandskivan, men då sätter skrivarna så långt bort från kaminen som möjligt. Detta tycker jag du skall rådfråga sotaren om innan. Om sotaren inte godkänner att du skruvar kan du istället limma upp brandskivan. Nedan har du en länk där du kan beställa lim.

https://www.nordicheating.se/Tillbehor/Brandsskyddsskivor/Lim-till-brandskyddsskivor.htm

Gällande primer så bör du använda en obrännbar primer, typ Promafour Primer 3 eller likvärdigt. Du bör också kolla så att tapetklistret/vävlim samt tapeten tål värme.

Hoppas detta var svar på dina frågor.

Ha en fortsatt fin dag.

Med vänlig hälsning

Skorstensfolket Sverige AB

Ringögatan 6

417 07 Göteborg

031-91 28 00

0703-727052

www.skorstensfolket.nu

P
Obrännbar primer men du ska väl fästa dom i dina OSB skivor som är brännbart material eller förstår jag fel?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Obrännbar primer men du ska väl fästa dom i dina OSB skivor som är brännbart material eller förstår jag fel?
Ja, skivan sätts ju upp för att täcka brännbar vägg dvs OSB skivan bakom i detta fall.

P
P Petrus1979 skrev:
Ja, skivan sätts ju upp för att täcka brännbar vägg dvs OSB skivan bakom i detta fall.
Då kan du prima med vanlig primer på OSBen..

Rejäl skrev:
Då kan du prima med vanlig primer på OSBen..
Och inte prima kalciumsilikatskivan? Vilket lim i så fall?

P
P Petrus1979 skrev:
Och inte prima kalciumsilikatskivan? Vilket lim i så fall?
Jo du kan prima den, dom skriver ju olika alternativ jag skulle kollat på fix..

• Gilla
Petrus1979
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Jo du kan prima den, dom skriver ju olika alternativ jag skulle kollat på fix..
Skall testa mig fram, tack!

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.