15 771 läst ·
35 svar
16k läst
35 svar
Kakla på våtrumsmatta
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
GVK godkänner spånplatta och även kartongips. BKR gör det inte.almanakis skrev:
Är det snurrigt? Ja.
Tanken var nog att citera bägge.men visst den frågan var till dig.tihimas skrev:
Jo har du kaklat ditt badrum.
Men visst är det såhär då, att om man inte väljer bort badrummet så ligger det ju plastmatta (dungens waterelite) som är godkänd enligt GVK att kakla på, och om det då är reglat 30cc så uppfyller det ju kraven på böjstyvhet, med andra ord behöver man inte välja bort plastmattan och kakla rätt på golvet.
Sedan hur blir det med väggar, för det behöver väl vara 30cc och inte 40cc på väggar, men å andra sidan är det ju close enough, vågar man kakla på detta trots att det är spånskiva (+ godkänd plastmatta som tätskikt).
Tror ni att något försäkringsbolag godkänner det?
Mvh Nicholas
Det är inget jag rekommenderar på väggarna. Detta av flera anledningar:
Det är bara 10mm spånskiva, inte särskilt stadigt.
Älvsbyhus montörer var inte så noggranna vid montering av min våtrumsmatta /tapet och därför var det mögel vid några av infästningarna. Tar du bort tapeten får du se med egna ögon om det är schysst eller inte.
Älvsbyhus badrumsarmatur har inbyggt 220v-uttag. Vill du någonsin ha ett uttag i badrummet så måste du skaffa en liknande (dyngful) armatur, dvs en lampa med uttag i. Därför är det bra att rycka spånskivan närmast dörren, sätta en dosa någonstans där och dra en slang från strömbrytardosan.
Har du nu börjat slå sönder väggarna så kan du ju lika gärna fortsätta att ta bort alla spån. Sedan när väggen är öppen kan du ju lika gärna slänga i ett par reglar till där det fattas. När du nu har reglat i så kan du ju lika gärna kortla på en gång. Nu är du nära ett badrum i bkr-standard, ett gott samvete och god nattsömn.
Brunnen måste bytas. Tyvärr får du nog rycka golvmattan också. Brunnen är inte fäst i bjälklaget. Den är fäst på ett par regelbitar som i sin tur är skruvade i golvspånet.
Visst kan man spara brunnen sa någon, men den måste fästas om i bjälklaget. För att lossa skruvarna i golvspånet så måste du rycka upp mattan. När du har kommit så långt så kan du ju lika gärna lägga ca 1000:- på en purusbrunn med platta och förhöjningsring.
Du måste dessutom slänga ett öga på spånskivan vid genomföringarna i golvet. Skivan var inte snygg vid mina genomföringar. En bra ide att ta bort mattan och låta det torka ur lite innan man täcker över det igen.
Det är bara 10mm spånskiva, inte särskilt stadigt.
Älvsbyhus montörer var inte så noggranna vid montering av min våtrumsmatta /tapet och därför var det mögel vid några av infästningarna. Tar du bort tapeten får du se med egna ögon om det är schysst eller inte.
Älvsbyhus badrumsarmatur har inbyggt 220v-uttag. Vill du någonsin ha ett uttag i badrummet så måste du skaffa en liknande (dyngful) armatur, dvs en lampa med uttag i. Därför är det bra att rycka spånskivan närmast dörren, sätta en dosa någonstans där och dra en slang från strömbrytardosan.
Har du nu börjat slå sönder väggarna så kan du ju lika gärna fortsätta att ta bort alla spån. Sedan när väggen är öppen kan du ju lika gärna slänga i ett par reglar till där det fattas. När du nu har reglat i så kan du ju lika gärna kortla på en gång. Nu är du nära ett badrum i bkr-standard, ett gott samvete och god nattsömn.
Brunnen måste bytas. Tyvärr får du nog rycka golvmattan också. Brunnen är inte fäst i bjälklaget. Den är fäst på ett par regelbitar som i sin tur är skruvade i golvspånet.
Visst kan man spara brunnen sa någon, men den måste fästas om i bjälklaget. För att lossa skruvarna i golvspånet så måste du rycka upp mattan. När du har kommit så långt så kan du ju lika gärna lägga ca 1000:- på en purusbrunn med platta och förhöjningsring.
Du måste dessutom slänga ett öga på spånskivan vid genomföringarna i golvet. Skivan var inte snygg vid mina genomföringar. En bra ide att ta bort mattan och låta det torka ur lite innan man täcker över det igen.
Redigerat:
i see...tack för det utförliga svaret.
Vi har ju inte fått huset än alltså, utan vi står å väger om vi ska välja bort badrummet eller låta det vara kvar. Vi får våra tapetprover snart och det ryktas om en ny kollektion som ser acceptabel ut. Så vi funderar på att behålla badrummet (bra mycket billigare så), och isåfall endast lägga klinker rätt på mattan (waterelite), då böjstyvheten är uppnådd med reglat 30 cc och godkänt tätskikt på, så ser jag inga hinder för att lägga klinker på plastmattan, och är man osäker på rörgenomföringar så kan man ju gå över och rolla lite tätskikt på de ställena. Men jag tycker inte att man ska förutse att jobbet är dåligt gjort från början.
Sedan kanske endast kakla lite dekorationer med glasmosaik där hörnbadkaret ska stå och över handfatet så har man fått ett fint och godkänt badrum för en billig penning. Visst hade det fungerat?
Mvh Nicholas
Vi har ju inte fått huset än alltså, utan vi står å väger om vi ska välja bort badrummet eller låta det vara kvar. Vi får våra tapetprover snart och det ryktas om en ny kollektion som ser acceptabel ut. Så vi funderar på att behålla badrummet (bra mycket billigare så), och isåfall endast lägga klinker rätt på mattan (waterelite), då böjstyvheten är uppnådd med reglat 30 cc och godkänt tätskikt på, så ser jag inga hinder för att lägga klinker på plastmattan, och är man osäker på rörgenomföringar så kan man ju gå över och rolla lite tätskikt på de ställena. Men jag tycker inte att man ska förutse att jobbet är dåligt gjort från början.
Sedan kanske endast kakla lite dekorationer med glasmosaik där hörnbadkaret ska stå och över handfatet så har man fått ett fint och godkänt badrum för en billig penning. Visst hade det fungerat?
Mvh Nicholas
Fick syn på denna tråd och tänkte slänga in en fråga med anledning av mitt bygge av badrum på övervåningen. Hade först tänkt lägga klinker från början, men funderar på om det funkar och är godkänt att först lägga in matta på golvet för att sedan om några år när huset så att säga satt sig lite lägga på klinker över mattan. Fuktspärren är väl då redan fixad dessutom? Det ligger cc30 i golvet så där är det inga problem. Om detta är en ok lösning, krävs det något särskillt fabrikat på matta då? Tack på förhand.
Hej det fungerar ju enligt GVK, och det finns en lista på deras sida av godkända "vanliga" plastmattor, som även är godkända att kakla på. Här är listan:
Altro Nordic AB Altro Nordic Plastmatta T 18
Armstrong AB Contract Interior
Merit
Translations
Translations R
Våter Elit / Waterelite
Tätskikt Golv
Forbo Flooring AB Aqualon Pacifi c
Forza
Gerfl or
Scandinavia AB
Classic Imperial
(1,5/2,0 mm)
Troplan 100
Univers
Tarkett AB TarkoDry Floor
Upofl oor Oy Lamilon
Altro Nordic AB Altro Nordic Plastmatta T 18
Armstrong AB Contract Interior
Merit
Translations
Translations R
Våter Elit / Waterelite
Tätskikt Golv
Forbo Flooring AB Aqualon Pacifi c
Forza
Gerfl or
Scandinavia AB
Classic Imperial
(1,5/2,0 mm)
Troplan 100
Univers
Tarkett AB TarkoDry Floor
Upofl oor Oy Lamilon
Någon som vet?almanakis skrev:i see...tack för det utförliga svaret.
Vi har ju inte fått huset än alltså, utan vi står å väger om vi ska välja bort badrummet eller låta det vara kvar. Vi får våra tapetprover snart och det ryktas om en ny kollektion som ser acceptabel ut. Så vi funderar på att behålla badrummet (bra mycket billigare så), och isåfall endast lägga klinker rätt på mattan (waterelite), då böjstyvheten är uppnådd med reglat 30 cc och godkänt tätskikt på, så ser jag inga hinder för att lägga klinker på plastmattan, och är man osäker på rörgenomföringar så kan man ju gå över och rolla lite tätskikt på de ställena. Men jag tycker inte att man ska förutse att jobbet är dåligt gjort från början.
Sedan kanske endast kakla lite dekorationer med glasmosaik där hörnbadkaret ska stå och över handfatet så har man fått ett fint och godkänt badrum för en billig penning. Visst hade det fungerat?
Mvh Nicholas
Kanske Jon_h?
Tack för hjälpen almanakis 
Mitt älvsbyhus satte sig en hel del. Det var anledningen till att vi inte kaklade på en gång utan väntade ett par år.
En mäklare jag har talat med berättar att femåriga älvsbyhus ofta har problem med fuktskador i badrummet, som påträffas vid besiktningar inför försäljning.
Därav anledningen till att jag inte väntade mer än fem år.
En mäklare jag har talat med berättar att femåriga älvsbyhus ofta har problem med fuktskador i badrummet, som påträffas vid besiktningar inför försäljning.
Därav anledningen till att jag inte väntade mer än fem år.
VI valde inte bort badrummet utan får det levererat med plastmatta...
Vi tror nog att vi kommer att lägga klinker på våtrumsmattan den är ju godkänd av GVK att lägga klinker på.
Problemet är att det är 60cc i golvet...men tror ni verkligen att klinkret kommer att spricka? Om det spricker, så är det väl ytskicket som spricker, inte tätskicktet?
Vad kan man göra för att det inte ska spricka, lägga glasmosaik istället för stora plattor? Kanske göra det med kakellim och elastiskt fog?
Ja alla tips är välkommna.
Till alla som kommer säga, riv bort plastmattan och flytspackla etc. Behöver inte göra sig besväret att svara.
Mvh Nicholas
Vi tror nog att vi kommer att lägga klinker på våtrumsmattan den är ju godkänd av GVK att lägga klinker på.
Problemet är att det är 60cc i golvet...men tror ni verkligen att klinkret kommer att spricka? Om det spricker, så är det väl ytskicket som spricker, inte tätskicktet?
Vad kan man göra för att det inte ska spricka, lägga glasmosaik istället för stora plattor? Kanske göra det med kakellim och elastiskt fog?
Ja alla tips är välkommna.
Till alla som kommer säga, riv bort plastmattan och flytspackla etc. Behöver inte göra sig besväret att svara.
Mvh Nicholas