15 771 läst ·
35 svar
16k läst
35 svar
Kakla på våtrumsmatta
Sida 1 av 3
Hej!
Har en liten fråga om detta eviga tjat om att kakla på våtrumsmatta
Jo det jag undrar är:
Om jag har en våtrumsmatta från armstrong som är godkänd enligt GVK att kakla på. Kommer kaklingen då bli godkänd i försäkringssynpunkt? Och om jag gör det själv och dokumenterar allt går det fortfarande att få det godkänt?
Sen undrar jag att om nu detta blir godkänt på¨detta sättet men reglarna ligger med 60cc blir det fortfarande godkänt?
(för det är väl 60cc älvsbyhus har i både golv och väggar?)
En liten till fråga, Om man får det godkänt av GVK men inte av BKR, spelar det någon roll?
Tacksam för svar.
Har en liten fråga om detta eviga tjat om att kakla på våtrumsmatta
Jo det jag undrar är:
Om jag har en våtrumsmatta från armstrong som är godkänd enligt GVK att kakla på. Kommer kaklingen då bli godkänd i försäkringssynpunkt? Och om jag gör det själv och dokumenterar allt går det fortfarande att få det godkänt?
Sen undrar jag att om nu detta blir godkänt på¨detta sättet men reglarna ligger med 60cc blir det fortfarande godkänt?
(för det är väl 60cc älvsbyhus har i både golv och väggar?)
En liten till fråga, Om man får det godkänt av GVK men inte av BKR, spelar det någon roll?
Tacksam för svar.
Jag har stött på skadereglerare som förespråkar GVK, men det innebär inte att det är Försäkringsbolagets officiella ståndpunkt.almanakis skrev:
Saxat ur BBV; "För keramiska golv- och väggkonstruktioner i våtrum är Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum, BBV (tidigare namn PER:s branschregler, första utgåva 1988), inom hela byggsverige ansedda som riktlinjer för fackmässighet inom området.
För att uppnå fackmässighet enligt Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum, BBV, krävs:
att arbetet utförs enligt BBV och att reglerna följs
att ett tätskiktssystem som är godkänt av Byggkeramikrådet används enligt godkänd monteringsanvisning"
Vill man ha ryggen fri så får man se till att få skriftligt på vad sitt bolag kräver, och sedan hålla sig till samma bolag.
Vem som har utfört arbetet är ointressant, så länge det är fackmässigt utfört.
Du måste uppnå erforderlig böjstyvhet för keramisk beklädnad både på vägg och golv. Därmed ryker troligtvis din befintliga matta.
Det spelar väl ingen roll så länge du inte ska sälja huset eller får en vattenskada.
ok..tack för alla svar!
Hmm...Var så glad att jag hittade en lösning, men nu ställer ju reglerna på böjstyvhet till det!, scheisse!
Jaja, ska kolla om jag kan få in tätare reglar, och sedan på med våtrumsmatta, då är det ju liksom förberett för mig att kakla direkt..
En sista fråga, vad bör det vara mellan reglar i vägg resp. golv?
Mvh Nicholas
Hmm...Var så glad att jag hittade en lösning, men nu ställer ju reglerna på böjstyvhet till det!, scheisse!
Jaja, ska kolla om jag kan få in tätare reglar, och sedan på med våtrumsmatta, då är det ju liksom förberett för mig att kakla direkt..
En sista fråga, vad bör det vara mellan reglar i vägg resp. golv?
Mvh Nicholas
lyfter denna trådan bara en snabbis 
Jo jag har läst i diverse trådar att man ej får ha spånskiva bakom våtrumskivor.
Men jon_h här skriver jag att jag har ett lager spånskiva under gipsen, och du skrev att det var helt ok. Så vad gäller?
Sen har jag kollat upp lite med våtrumsskivor, och hydropanelen verkar vara den billigaste, eller? Hur är den är jobba med?
Mvh Nicholas
Jo jag har läst i diverse trådar att man ej får ha spånskiva bakom våtrumskivor.
Men jon_h här skriver jag att jag har ett lager spånskiva under gipsen, och du skrev att det var helt ok. Så vad gäller?
Sen har jag kollat upp lite med våtrumsskivor, och hydropanelen verkar vara den billigaste, eller? Hur är den är jobba med?
Mvh Nicholas