Hej!

Vi håller på att renovera vårt kök. Vi har tagit bort den gamla bänkskivan och kommer att beställa en ny och överväger också att kakla stänkskydd själva. Jag har några frågor och skulle vara mycket tacksam för att höra era råd. Vi är inte proffs men känner oss säkra på våra diy-färdigheter och tycker det är kul att lära oss nya saker!

1. All kakling bör göras när den nya bänkskivan är installerad, eller hur?

2. Jag överväger att sätta nytt kakel över det gamla kaklet på stänkskyddet för att slippa rivning av den delen av väggen. Jag har hittat en primer som heter “eco prime grip” från Mapei exakt för detta ändamål. Har någon av er använt den produkten? Har någon av er kaklat över gammalt kakel på ett stänkskydd? Det finns en remsa ovanför det existerande kaklet där det ej finns kakel i nuläget. Kan jag helt enkelt spackla det till samma nivå och sedan grunda och applicera fästmassa för att sätta nytt kakel? (Jag vill kakla ända upp till köksskåpen). Kommer det att vara tillräckligt starkt?

3. På vänster sida av stänkskyddet tog jag bort plattorna i början av vår renovering. Lyckligtvis skadades inte gipsväggen men det finns fortfarande rester av fästmassa där. Måste jag ta bort den delen av gipsväggen och ersätta den med ny gipsvägg eller konstruktionsplywood, eller finns det ett sätt att kakla över det? Min tanke skulle vara att spackla över det för att få ett plant underlag, slipa, applicera primer och sedan applicera fästmassa och kakla.

Alla tips och eller kommentarer är mycket välkomna.

Tack för er tid!

• Renoverat kök med borttagen bänkskiva och gamla kakelplattor kvar på väggen, omålad sektion där plattor togs bort ovanför diskbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg i ett kök under renovering med borttagen kakel, synliga sladdar och rester av fästmassa på väggen.
    Skapa konto
  • Kök med vitt kakel, sliten gipsvägg ovanför kaklet och ljusa köksskåp ovanför. Synlig spackling och oregelbundna ytor.
    Skapa konto
  • Bilden visar en köksvägg under renovering med borttaget kakel och synliga rester av fästmassa, samt exponerade elektriska ledningar.
    Skapa konto
  • Renovering av kök med tomma skåp, avlägsnat stänkskydd och gamla plattor på väggen. Den nya bänkskivan är ännu ej installerad.
    Skapa konto
  • Kök under renovering med borttagna kakelplattor på stänkskyddet och tom yta där bänkskivan ska installeras.
    Skapa konto
  • Exponerade elkablar och delvis borttagna plattor på ett köksstänkskydd under renovering.
    Skapa konto
Harper Harper skrev:
Hej!

Vi håller på att renovera vårt kök. Vi har tagit bort den gamla bänkskivan och kommer att beställa en ny och överväger också att kakla stänkskydd själva. Jag har några frågor och skulle vara mycket tacksam för att höra era råd. Vi är inte proffs men känner oss säkra på våra diy-färdigheter och tycker det är kul att lära oss nya saker!

1. All kakling bör göras när den nya bänkskivan är installerad, eller hur?

2. Jag överväger att sätta nytt kakel över det gamla kaklet på stänkskyddet för att slippa rivning av den delen av väggen. Jag har hittat en primer som heter “eco prime grip” från Mapei exakt för detta ändamål. Har någon av er använt den produkten? Har någon av er kaklat över gammalt kakel på ett stänkskydd? Det finns en remsa ovanför det existerande kaklet där det ej finns kakel i nuläget. Kan jag helt enkelt spackla det till samma nivå och sedan grunda och applicera fästmassa för att sätta nytt kakel? (Jag vill kakla ända upp till köksskåpen). Kommer det att vara tillräckligt starkt?

3. På vänster sida av stänkskyddet tog jag bort plattorna i början av vår renovering. Lyckligtvis skadades inte gipsväggen men det finns fortfarande rester av fästmassa där. Måste jag ta bort den delen av gipsväggen och ersätta den med ny gipsvägg eller konstruktionsplywood, eller finns det ett sätt att kakla över det? Min tanke skulle vara att spackla över det för att få ett plant underlag, slipa, applicera primer och sedan applicera fästmassa och kakla.

Alla tips och eller kommentarer är mycket välkomna.

Tack för er tid!
Svar på punkt två. Jag hade rivit det gamla kaklet. Det kommer bli en konstig påbyggnad vid alla möten. På sista bilder har du tex en kontakt som kommer hamna lite väl långt in. Tar längre tid att fixa alla dessa möten än att riva skulle jag säga.

• Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Answer to point two. I had torn down the old tile. There will be a strange build-up at all the meetings. In the last pictures, for example, you have a contact that will end up a bit far in. It takes longer to fix all these meetings than to tear down, I would say.
Färdigdemonterat kök med synlig isolering och rör, överskåp utan dörrar och ett byggprojekt i pågående renoveringsfas.
Skapa konto

Thank you! Demolition is done. Do you suggest plywood or new drywall?

BirgitS
Gips, man ska inte sätta kakel på något trämaterial för då kan det bli sprickor i fogarna när träet rör sig.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vanligt gips sätter du bara . Har du tänkt att hänga något tungt i väggen så sätter du bara en tvärgående regel där du ska hänga upp något ..

• Gilla
Harper
  • Laddar…
Fantastiska råd! Tack alla!

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.