Skall byta kakel över diskbänk och i samband med detta ändra placering av ett jordat vägguttag. Tänker mig ta bort uttaget och dra en ledning EKLK från dosan till den nya placeringen. Får man kakla över den gamla dosan?

Välkommen till ByggaHus.
Det är väl dumt att sätta kakel över dosan och göra det omöjligt att i framtiden byta eller komplettera med mer tråd, utan att ta bort kakelplattor.

För att undvika behovet att sätta igen dosan och slippa ett täcklock kan du sätta ett infällt enkeluttag så är dosan åtkomlig för framtida bruk. Då ett enkeluttag ofta inte bygger mer än vad en kakelplatta + fix gör så hamnar uttaget i höjd med kaklet.

Mikael_L
svenbertil skrev:
Skall byta kakel över diskbänk och i samband med detta ändra placering av ett jordat vägguttag. Tänker mig ta bort uttaget och dra en ledning EKLK från dosan till den nya placeringen. Får man kakla över den gamla dosan?
Om du tar bort alla elledningar i dosan så är det helt OK att kakla över dosan.
Är det sista uttaget i slingan är det lätt, bara att hitta varifrån ledningarna kommer, dra ur dom och terminera snyggt på matande ände.

Men om ledningarna "går igenom", dvs går vidare till ytterligare dosor så blir det besvärligare. Då måste du riva upp väggen lite, ta bort dosan och skarva in lite flexslang med två muffar. Och kommer rören ifrån samma håll blir det ordentligt mycket av väggen som måste öppnas för att man ska kunna få en tillräckligt stor radie på flexslangen så det öht ska gå att dra in ledningarna igen.

Tack för råden. Nu vet jag att jag inte bara kan kakla över. Tror jag väljer rådet med enkelt infällt uttag. Jag har betongvägg, så det är väldigt jobbigt att fräsa ett spår för en slinga flexslang, som jag skulle behöva göra. Min andra fråga: kan jag lägga en EKLK från dosan och kakla över denna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.