Har precis köpt ett hus där det finns hur mycket som helst att göra. Men en av saker på prio-listan är att eventuellt sätta kakel över befintlig plastmatta på väggar.
Badrummet renoverades av gamla ägare för ca 3-4 år sedan så enligt dagens regler borde det inte vara ett problem då plastmatta kommer att funka som tätskikt.
Enda som bekymrar mig är duschblandare.
Det jag undrar är om det ens möjligt att plocka bort duschblandare, sätta kakel som kommer att bygga på ca 10mm inkl fix och sedan montera tillbaka blandare utan att det riskerar uppstå fuktskador i vägg bakom blandaren.
Badrummet renoverades av gamla ägare för ca 3-4 år sedan så enligt dagens regler borde det inte vara ett problem då plastmatta kommer att funka som tätskikt.
Enda som bekymrar mig är duschblandare.
Det jag undrar är om det ens möjligt att plocka bort duschblandare, sätta kakel som kommer att bygga på ca 10mm inkl fix och sedan montera tillbaka blandare utan att det riskerar uppstå fuktskador i vägg bakom blandaren.
Det är ju i princip bara Tarkodry som är det. https://proffs.tarkett.se/sv_SE/kollektion-C000299-tarkodry-tatskiktsmatta-golv-och-vagg
https://www.gvk.se/godkanda-produkter/tatskikt-plastmatta/
https://www.gvk.se/godkanda-produkter/tatskikt-plastmatta/
Tack Stefan! Finns det någon möjlighet över huvudtaget att jag kan ta reda på om vilken leverantör som står bakom vår plastmatta?
Gamla ägare verkar inte har bryt sig att spara kvitton på några utförda arbeten så vi har ingen aning på vilka som har renoverat. I annat fall kunde vi kontakta firman som gjorde arbete och ta reda på vilken produkt de använde. Men nu verkar alla trådar är klippta.
Kan man se det på plastmattans färg och mönster vem som är tillverkare?
Gamla ägare verkar inte har bryt sig att spara kvitton på några utförda arbeten så vi har ingen aning på vilka som har renoverat. I annat fall kunde vi kontakta firman som gjorde arbete och ta reda på vilken produkt de använde. Men nu verkar alla trådar är klippta.
Men det är väl bara att du kontaktar tidigare ägaren och frågar. Att de inte skulle minnas eller kunna kolla upp vem de har betalat för badrummet till, är osannolikt, särskilt när du måste ha koll på det, för att du ska kunna ta kontakt med företaget, vid eventuella skador framöverT tyomka skrev:Tack Stefan! Finns det någon möjlighet över huvudtaget att jag kan ta reda på om vilken leverantör som står bakom vår plastmatta?
Min spontana tanke är att om det "finns hur mycket som helst att göra" ska du absolut INTE börja greja med ett nyrenoverat badrum som funkar.
Jag kan lova dig att om ett år har du vant dig vid badrummet och insett att det finns viktigare saker att ta tag i.
/M
Jag kan lova dig att om ett år har du vant dig vid badrummet och insett att det finns viktigare saker att ta tag i.
/M
Så sant, så sant!
Jaa, det här projektet kan vi sträcka bort från listan.
Fick ta reda på från tidigare ägare att det var ett försäkringsärende så med lite efterforskning kunde jag ta tag i företaget som utförde arbete.
De bekräftade att plastmattan de använde inte lämpar sig som tätskikt bakom keramik samtidigt som relingen inte är anpassad för keramik heller.
Hur som helst, tack för era tips och kunskap!
Jaa, det här projektet kan vi sträcka bort från listan.
Fick ta reda på från tidigare ägare att det var ett försäkringsärende så med lite efterforskning kunde jag ta tag i företaget som utförde arbete.
De bekräftade att plastmattan de använde inte lämpar sig som tätskikt bakom keramik samtidigt som relingen inte är anpassad för keramik heller.
Hur som helst, tack för era tips och kunskap!
Mattan blir ju knappast mindre vattentät för man sätter kakel på den, kan ju fungera utan att tillverkaren just har provat den kombinationen. Sen kanske inte kakelfixet fäster ordentligt, men det går att rugga upp ytan lätt på mattan.Stefan N skrev:
Vi hade ett badrum som renoverades med plastmatta på 90-talet av företag, men de hade använt ett lim som inte tålde stark solljus så efter 7 år började mattan reagera med limmet och det uppstod fula bruna fläckar som att nån bränt mattan. Så jo, plastmattor reagerar lätt.Stefan N skrev:
Jag tänker mig, är det inte bättre med microcement på plastmatta? Känns tunnare och mindre tungt att sitta på plastmattan? Snyggt utan skarvar.
Klicka här för att svara