Nu är det dax att börja kakla badrummet. Planen är att ha en vit "stor" platta i hela badrummet utom dushhörnan där jag ska sätta svarta "små" plattor 70cm ut på varje vägg (vi snackar alltså ett litet badrum...)

Frågan är vad man ska tänka på när man sätter? JAg tnänkte börja med dushörnan, mäta 70cm ut från väggen och gå in mot hörnet för att få en rak fin kant mot mötande plattor.

När det kommer till fogningen så är önskemålet att ha olika färg på fogmassan..... Är detta möjligt att få till snyggt utan att sätta nån list i skarven där svart möter vitt?

T
Hur stort är badrummet?

Inte särskilt snyggt att ha stora plattor i ett litet badrum.

Ska du bara ha en 70x70 dusch? Alltså duschdörrar?

Ja, det är inga problem att foga med olika kulörer, bara att maskera med vanlig målartejp.

Paul-Staffanstorp
Frågan är vad som är stort och smått i TS värld ;)

kan inte exakt måtten på plattorna men dom stora är inte särskilt stora

japp en 70x70 duchhörna blir det med dörrar badrummet är på 2.7kvm så större blir det icke

T
Du måste vara väldigt "liten" för att få plats och duscha i en 70x70 hörna, fruktansvärt litet.

Varför inte 90x90 hörna, när man har duschat klart så är det bara att vika in dörrarna ju.

2.7-3.0 kvm är typ standardmått i många bostadrättslägenheter runt om i landet och det är inga problem att få in både toalett, kommod, tvättmaskin och 90x90 dörrar i ett sådant utrymme.

ett litet problem med platsen är att det ska sitta en varmvattenberedare på toan oxå (vi snackar en stuga) rummet är 1.25x2.1 stort förövrigt och varmvattenberedaren är typ 45x45 cm och ska samsas med duschen längst in

Dessutom ska jag ha en toalett med en pump/mal bakom som bygger lite plats så det blir inte mkt över

Kolla efter duschväggar som är 70x80 alt 70x90.....70x70 är inte roligt...

Svar på frågan om fog ska kanske någon av våra duktiga plattsättare som finns på BH svara på men mina råd är följande:

Använd inte en helt vit fog till de vita plattorna utan en silvergrå/ljusgrå. Vita plattor och vit fog blir aldrig exakt lika och fogen kommer att se skitig ut.

Foga det vita först och låt det torka/härda klart innan du börjar med den mörka fogen.

Fukta den färdiga ljusa fogen lite med en blomsterspruta längs kanten som skall möta mörkfog och torka torrt. Sen maskerar du noga med tejp längs hela kanten. Låt den ljusa fogen sluta i horisontella fogar/liggande och gör den mörka vertikal (i området där dom möts) detta medför att så lite ljus fog som möjligt kommer i kontakt med mörk fog.

Så gjorde jag och det blev helt raka snygga möten mellan ljus och mörk fog.

Om du inte låter den ljusa fogen torka kommer fogmassorna att blanda sig i möten och det blir grått. Att jag fuktade lite vid fogen efter att den härdat innan jag började med den mörka var för att mätta den ljusa fogen så att den inte skulle suga in färgat vatten från den mörka fogen.

Ett annat tips jag fick från min plattsättarkompis var att inte vara för snabb med avtvättning och sparsam med vatten när det gäller den mörka fogen för annars drar man ur färgen och den blir grådaskig.

Men om detta är rätt eller fel sätt vet jag inte men det blev bra :)

Redigerat:
oceanis skrev:
Svar på frågan om fog ska kanske någon av våra duktiga plattsättare som finns på BH svara på men mina råd är följande:

Använd inte en helt vit fog till de vita plattorna utan en silvergrå/ljusgrå. Vita plattor och vit fog blir aldrig exakt lika och fogen kommer att se skitig ut.

Foga det vita först och låt det torka/härda klart innan du börjar med den mörka fogen.

Fukta den färdiga ljusa fogen lite med en blomsterspruta längs kanten som skall möta mörkfog och torka torrt. Sen maskerar du noga med tejp längs hela kanten. Låt den ljusa fogen sluta i horisontella fogar/liggande och gör den mörka vertikal (i området där dom möts) detta medför att så lite ljus fog som möjligt kommer i kontakt med mörk fog.

Så gjorde jag och det blev helt raka snygga möten mellan ljus och mörk fog.

Om du inte låter den ljusa fogen torka kommer fogmassorna att blanda sig i möten och det blir grått. Att jag fuktade lite vid fogen efter att den härdat innan jag började med den mörka var för att mätta den ljusa fogen så att den inte skulle suga in färgat vatten från den mörka fogen.

Ett annat tips jag fick från min plattkompis vara att inte vara för snabb med avtvättning och sparsam med vatten när det gäller den mörka fogen för annars drar man ur färgen och den blir grådaskig.

Men om detta är rätt eller fel sätt vet jag inte men det blev bra :)
Bildbevis på detta? ;)

Enk Projektet skrev:
Bildbevis på detta? ;)
Absolut. Jag har massor med tätskiktsbilder i telefonen men hade inga med kakllingen färdig. Du får till helgen när jag är nere i Skåne i huset igen och ska fortsätta sätta handfat etc. Så håll ut till dess.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Tackar för svaren! Ja ska helt klart överväga en större dusch ...har snog stirrat mig blind på att det ska vara ett symmetriskt hörn eftersom ja ska kakla svart där....
antar att det är ok med en svartkaklad duscharna som inte är symmetrisk....hmmmm

Paul-Staffanstorp
Håller med om duschhörnan.... 70x70 är liiiitet när man dessutom har dörrar och hade jag varit tvingad till så liten dusch hade jag sparat pengarna på dörrarna och nöjt mig med draperi istället då man får mer svängrum med ett sådant ;)

Enk Projektet skrev:
Bildbevis på detta? ;)
Nu ska du få ditt efterlängtade bildbevis :)

Jag lovade ju att du skulle få se bilder i helgen på fogningen mellan ljus och mörk fog. Så här blev det.

20130615_131135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I det svarta partiet skall det sitta en kromad duschstång, blandare och utanpåliggande kromade rör. Kommer efter midsommar.

20130615_131151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på gränsen mellan ljus och mörk fog resp platta/mosaik.

Det går sakta i renoveringen när man bor/jobbar 65 mil ifrån där man renoverar. Projektet började med att bygga en toalett men då behövdes en kupa. Och när man byggt kupan så måste man låta plåtklä den och då kan man lika bra ta orginalkupan på andra sidan också. Och då måste underlagsduken bytas och nya pannor på och när ställningen är uppe kan man lika gärna måla huset. Och när avloppet skall göras nytt till toaletten så kan man ju byta i hela huset och då kan man lika gärna byta..............och lika gärna.......
Toaletten blev en totalrenovering av huset som nu efter 2,5 år snart närmar sig någon form av slut.
En dag ska jag göra en tråd om det.......

• Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
T
Blev fint men personligen tycker jag att en grå fog hade blivit bättre eller max en mörkgrå. Med svart fog blir mosaiken som en enda stor svart klump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.