Hej forumet. Behöver hjälp med vår stengång.
På vissa delar är det väldigt stora mellanrum, 1-2 cm. Försökte rensa ogräs men de resulterar i stora hål.. Läste nånstans att man kan fylla upp med sand, men det ser ju hemskt ut? Har också försökt ta bort mossa mm mer högtryckstvätt och stålborste, plattorna blev mycket ljusare, kan man göra detta för rengöring eller förstör de ytan? Bifogar bilder på spektaklet, tacksam för tips hur man underhåller detta.

• Stenbelagd gång med gräs och ogräs växande i springorna mellan plattorna, visar mellanrum och behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stengång med stora mellanrum, fyllda med sand och ogräs. Här syns också ljusare stenar efter rengöring med högtryckstvätt och stålborste.
    Skapa konto
  • Stenig gång med ojämn mellanrumsbredd och ljusare plattor, delvis täckt av ogräs och mossa efter rensning.
    Skapa konto
  • Stengång med stora mellanrum mellan plattorna, ogräs syns i springorna. Grå och delvis rengjord yta.
    Skapa konto
BirgitS
Tror inte att högtryckstvätt och stålborste förstör betongen i första taget. Däremot kanske inte något att göra varje vecka men en gång om året bör ju gå bra.

Till slut har det blivit så mycket jord i sanden, dvs. det växer väldigt bra och fort, så att man måste ta upp stenarna och lägga om dem på nytt med ny fogning.

• Gilla
Pernilla Bengtsson3
  • Laddar…
Stålborste på betong sliter rejält. Välj en mjukare borste. Om jag gjort rent betong har jag använt en vanlig skurborste.

Fogen kan skrapas ren och ev tvättas med högtryckstvätt för att sen fogas om med fogsand.

• Gilla
Pernilla Bengtsson3 och 1 till
  • Laddar…
4774
Finns ett speciellt verktyg för att rensa mellan stenplattor. Vet inte vad det heter men det är väldigt effektivt att använda. Kolla närmaste byggvaruhus.

BirgitS
4774 4774 skrev:
Finns ett speciellt verktyg för att rensa mellan stenplattor. Vet inte vad det heter men det är väldigt effektivt att använda. Kolla närmaste byggvaruhus.
Fogkrats tror jag den jag hade kallades. Man får ju bort ogräset men också blandningen av sand/jord så fogarnas höjd sjunker med tiden.

4774 4774 skrev:
Körde med en sån, ett vasst blad på ena sidan och stålborste på andra sidan. Jättepraktiskt, men, på vissa ställen blir de 2 cm stora glipor när ogräset försvinner. Ser förjäkligt ut. Och tyckte inte det blev bättre att lägga i den sanden jag blev rekommenderad på affären heller (som första bilden)

Z z_bumbi skrev:
Stålborste på betong sliter rejält. Välj en mjukare borste. Om jag gjort rent betong har jag använt en vanlig skurborste.

Fogen kan skrapas ren och ev tvättas med högtryckstvätt för att sen fogas om med fogsand.
Köpte den sand jag blev rekommenderad på affären men de ser ut som jag hämtat nåt på stranden och hällt i? Finns de nåt som mer ser ut som.. typ jord.. och passar in bättre?

Det finns fogsand i olika nyanser. Den blir oavsett mörkare av smuts rätt snabbt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.