Vad skulle problemet vara menar du? Dubbla tätskikt med material emellan tätskikten kan vara ett problem och därför ska innersta tätskiktet ha mycket högt ångmotstånd. Med dubbla tätskikt direkt på varandra ser jag inte några sådana problem. Tätskikt monteras ibland dubbelt, t ex överlappande våder av folie.

Problemet med dubbla tätskikt är att plastmatta inte är ett godkänt underlag vid montering. Vidhäftningen kanske inte blir tillräcklig för montering av keramik. När man överlappar folievåder så följer man tillverkarens utprovade tätskiktssystem. Jag använde nyss Cascos foliesystem hemma och godkända underlag var då gips, betong, spånskiva, EPS och gipsputs.
Se denna anvisning: http://media.schoenox.net/casco/brochures/1206frbereda-underlag.pdf
Viktigt också är anslutning av tätskikt vid golvbrunn eftersom det är vanligt med skador där.

Absolut! Hittar man inget tätskikt som fungerar på underlaget så har man problem! Men något allmängiltigt hinder med dubbla tätskikt finns ej.

Fick en vatten skada på det viset kan beskriva att jag fick inte ut ett skit på försäkringen och 3 besiktningsmän missa detta + jag själv .. gick bara upptäcka när vi revit badrumet.. så hur hade du tänkt få det tätt runt golvbrunnen ? sen äter fixen upp plastmattan den blir styv som spånskiva..... så gör det rätt från början så slipper du leva i missär med torktider utrivningar mm har du riktigt jävla otur kan det sprida sig till flera rum.. jag hitta mitt i tid.. Där var dubbla tätskikt också.... och det hjälpte ju nada.....

Redigerat:
injonil skrev:
Vad skulle problemet vara menar du? Dubbla tätskikt med material emellan tätskikten kan vara ett problem och därför ska innersta tätskiktet ha mycket högt ångmotstånd. Med dubbla tätskikt direkt på varandra ser jag inte några sådana problem. Tätskikt monteras ibland dubbelt, t ex överlappande våder av folie.
Folie systemet har sina brister när man överlappar skarvarna hur ska dessa någonsin torka ?????? har börjat visa sig att där är det läckage --- dok under extrema tester men endån....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.