Funderar på att kakla badrumsgolvet på det nuvarande plastgolvet, funkar det?

T
Hur gammal är mattan och vad är det för bjälklag?

Men generellt så är det ett NEJ!

Klart det går, men det är inte enligt gällande byggregler och ingen försäkring kommer täcka en ev skada. Sen beror det på regelavstånd bakom mattan, tål det tyngden? Och typ av matta. Vi bor i ett hus där badrummet kaklades på befintlig matta sent 90 tal, inga skador ännu. Huset vi köpte innan det vi nu br i, där hade ägaren kaklat på gipsvägg anpassad för matta med fel regelavstånd och det blev en skafa efter 2 år....

Klart de funkar, men inte enligt gällande praxis, vet en hemma som gjort så, fungerat säkert över 10 år nu

Är det träbjälklag så är det inte att rekommendera.

De två problem jag känner till är dels att det kan vara svårt att få fixet att fästa i mattan, dels att mattan har en begränsad livslängd (det börjar med mikrosprickor som man inte ser).
Det första ger oftast bara upphov till kosmetiska fel - plattorna lossnar. Det andra ger upphov till fuktskador.

Huruvida man får ersättning från sitt försäkringsbolag eller ej, är en annan sak.

Är mattan godkänd att använda som fuktspärr under keramik är det troligt du får ersättning, under förutsättning att ditt försäkringsbolag alls ersätter skador i våtutrymmen.

Den till synes enkla frågan har alltså flera svar, beroende på vad du vill uppnå. :-)

Är det inte så också att vissa mattor inte klarar kalek, det blir någon uppluckrande funktion som leder till vatteskada.....om jag nu minns rätt. Hur gammal är mattan?

Byggis1976 skrev:
?...inte klarar kalek?
ä

kaklet ....ska det vara

Byggis1976 skrev:
Är det inte så också att vissa mattor inte klarar kalek, det blir någon uppluckrande funktion som leder till vatteskada.....om jag nu minns rätt. Hur gammal är mattan?
Fästmassan kan ha en uppluckrande effekt på plastmatta. Det bästa är om det finns dokument på vilken matta/märke det är. Då kan säkert en fackman ge tips om lämpligt fix.
På betongplatta kan det väl knappast vara problem, värre med träbjälklag och c/c 60.
Har själv plastmatta med uppvik och kakel på den, träbjälklag c/c 30. Nema problema och godkänt (2007).
På bv är det plastmatta och där funderar jag på att lägga kakel. Skulle aldrig tveka, inget tätsystem matchar en våtrumsmatta. Lite knepigare kanske med matta på vägg, där kan kaklets tyngd ställa till problem beroende på vilket lim den är satt med.

Frågade min man som är plattsättare och ni är helt rätt ute murbruket löser upp mattan plus tänk även på att det enl pers branch regler måste golvet vara reglat 350cc för att klara klinkers

saalina skrev:
Frågade min man som är plattsättare och ni är helt rätt ute murbruket löser upp mattan plus tänk även på att det enl pers branch regler måste golvet vara reglat 350cc för att klara klinkers
Gamla PER 99 är ju inte precis aktuellt sedan uppdateringen till BBV 07 alltså är det BKR som man bör titta på.

Gällande styvhet i golv så finns olika lösningar för att uppnå fullgod funktion men just cc 35 är inte en av dessa lösningar. Antar att du egentligen menar cc30 med 22 mm golvspån eller?

T
cc60 räcker gott och väl med ett flytspackel på minst 12 mm med armering och sedan klinker på detta.

En plastmatta lades för nästan alltid direkt på spånskivan, vilket kommer medföra att plattorna för eller senare kommer att lossna eller som sagt att fixet "äter" upp mjukgöraren i plastmattan och då blir den spröd som ett knäckerbröd.

Är golv- och väggmattorna 20 år, är de förmodligen som knäckebröd från början (mina var det för 10 år sedan och det gjorde dem svåra att ta bort)

Till ts: för att minska risken för fuktskador bör du följa någon av de branchstandarder som finns. När det handlar om kakel och klinker är det bkr (byggkeramikrådet) och säkervatten som är det vanligaste. Går du in på respektive hemsida så hittar du branchreglerna där. Har du följt dem till punkt och pricka så har du minimerat risken så låbgt som bransch och försäkringsbolag bedömt rimligt. Och du kommer också att få ersättning från försäkringsbolaget under förutsättning att de lämnar ersättning för vattenskada i våtrum!. Men gör du det själv bör du dokumentera.

Bryr du dig inte så är svaret javisst. Var beredd på att skiten lossnar bara.

Om man lägger normalt tätskikt (vilket man förstås måste) på golvet så funkar det väl? Ingen risk för att mattan blir förstörd av fixet i så fall.

Du kan inte använda dig av 2 tätskikt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.