Fick en Kakelugn från Contura monterad för ett år sedan. Den blir varmast på vänster sida. Varför blir det så? Kan det vara så enkelt som att det drar bättre i ena kanalen?

Någon som har en kakelugn från Contura, eller Cronspisen, och har samma fenomen?

Våra två andra ugnar, en antik pjäs och en av ett annat märke, blir lika varma på båda sidor.
 
Redigerat:
Jepp, har en Contura Safir Classic kakelugn. Jag reagerade också på att den inte blir jämnvarm som en gammeldags kakelugn. Jag mailade till och med Contura och fick svar att det var normalt och som efter lite mailande också skickade en testrapport över uppmätta yttertemperaturer. I den var ivf den vänstra den svalare sidan men det var ytterst marginellt.

Vår blir varmast på framsida (mycket varmare) och sedan höger och sist vänster sida som är svalast av de tre.

Det som väger till fördel för en modern kakelugn är stor fin glaslucka, rent glas, tilluft. Tveksamt om jag hade köpt en ny igen dock istället för en gammal hederlig som enligt mig verkar lagra värmen betydligt effektivare.

/nochl
 
OK, intressant. Då kanske allt är som det ska då. Conturan verkar allmänt vara lite otät i sin konstruktion, känns det som.

Vi satte samtidigt in en putsad kakelugn från Bodums i vardagsrummet. Också en olivinstenshistoria. Där kan man snacka värmehållning! Eldar ca 3 timmar på kvällen så håller den sig varm till kvällen efter. Helt fantastisk! Lätt att elda i och kanalerna går nästan ända ner till golvet, vilket gör att större delen av ugnen blir varm. Jämfört med Conturan som kanalerna slutar kanske 30-40 cm från golvnivå.

Att den dessutom kostade ungefär hälften av vad Conturan kostade gjorde ju inte saken sämre. nästan så jag vill kasta ut Conturan och ersätta med en till Bodums.
 
Det lät ju väldigt bra för Bodum. Kollar man dock siffrorna så verkar medeltemperaturen på ugnens utsida minska från ca 80 grader till ca 40 grader på 24 timmar för en Bodum (i deras broschyr) och ungefär samma siffror kan jag utläsa ur Conturas testrapport. De väger ju ungefär lika mycket så det borde vara liknande siffror.
 
Z ZedLeppelin skrev:
Att den dessutom kostade ungefär hälften av vad Conturan kostade gjorde ju inte saken sämre. nästan så jag vill kasta ut Conturan och ersätta med en till Bodums.
Måste bara fråga om det där. Om jag jämför en Contura Safir Classic på närmsta nätsajt för ca 44000 och en Bodum Jasmin som ser ut att vara likvärdig 45000 så förstår jag inte vilka modeller du jämför?
 
Jag kan bara gå på hur vi upplever de två ugnarna i verkligheten oavsett uppmätta temperaturer. I ett dragigt gammalt hus dessutom. Och det är stor skillnad. Conturan väger 300 kg mindre, så det gör väl sitt till.

En putsad Bodums Kaprifol kostade strax under 30' när vi köpte den och Conturan, en rund Sonya, ca 50', så jag tog väl i litegrann. Sorry.

Visst har Conturan lite mer påkostad design, men när kylan kommer är inte design nåt man prioriterar har jag insett. Conturan köpte vi för att vi ville ha en rund i hörnet.
 
Z ZedLeppelin skrev:
Jag kan bara gå på hur vi upplever de två ugnarna i verkligheten oavsett uppmätta temperaturer. I ett dragigt gammalt hus dessutom. Och det är stor skillnad. Conturan väger 300 kg mindre, så det gör väl sitt till.

En putsad Bodums Kaprifol kostade strax under 30' när vi köpte den och Conturan, en rund Sonya, ca 50', så jag tog väl i litegrann. Sorry.

Visst har Conturan lite mer påkostad design, men när kylan kommer är inte design nåt man prioriterar har jag insett. Conturan köpte vi för att vi ville ha en rund i hörnet.
Aha, jo, ser nu att det skiljer faktiskt 400kg mellan Jasmin och Safir också. Det gör nog sitt till.

/nochl
 
Blir den bara varm på ena sidan verkar det som röken inte delas till den andra sidan. Har du ordentlig fart på brasan? och inte bara ser ugnen som en braskamin? Iofs är inte contura nåt företag som gärna bistår med problemhjälp och inom kakelugnsteknik är de helt rudis, men det elementära för att ladda de värmelagrande stenarna är att de får kontakt med rökgaserna via de båda sidokanalerna. Småeldar man tar de minimaliserade rökgaserna den enklaste vägen som kanske råkar vara den den ena sidans. Om man braseldar (som är förutsättning för värmelagring) tvingas rökgaserna att benyttja båda sidokanalerna. Contura har numera uteslutit sin försäljning av kakelugnarna, vilket är bra för kakelugnarnas rykte, och försöker låtsas som en braskamin med några täljstensskivor runt sig ska fungera som värmelagring och har sen några år enbart profit som rättesnöre.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.