Byggahus.se

Kakelplattor lossnar, förebygga orsak

1. L
    Medlem Nivå 1
    Kakelplattor har under några års tid lossnat men hängt kvar i luften.
    Jag skruvade loss strömbrytaren för att se underlaget. Gick iväg några sekunder och hörde ett ljud, då hade de fyra plattorna börjat sticka ut ännu mer men hängde kvar, plockade då bort den. Man kan säga att strömbrytaren höll uppe väggen. Kan noteras att all massa sitter kvar på väggen, plattorna är helt rena på baksidan.
    Bild https://i.imgur.com/NMVIdS9.jpg

Raden ovanför strömbrytaren är också lösa men raden ovanför är fast. Ned mot golvet är alla lösa utom sista raden som består av samma storlek som de högra i vägghörnet, dessa sitter också fast.
    Men det är alltså lösa på båda väggar totalt 8 plattor i bredd och 9 i höjd.
    Både till vänster och höger slutar väggarna med utåtpekande hörn därefter.

Innan jag sätter upp dem igen vill jag försäkra mig om att det inte händer igen, ska jag fuktmäta väggen?
    Kan plattorna sitta för tätt så att de inte får plats precis som ett golv när det expanderar? Förstår faktiskt inte hur det funkar för varken platta eller fog är väl elastiska

Det är en lägenhet högst upp 5e vån i ett 70talshus, och badrummen är 11 år gamla.
    Tror att den vänstra delen innhåller avloppsrör som går till taket då jag bor högst upp, den högra delen är bärande.

Behöver jag göra något med underlaget om jag använder kakelfix?
    Eller är det bättre med någon typ av pistolmassa; multibond etc?

2. L
    Medlem Nivå 1
    Kan man avgöra utifrån bilden om det är tätskikt?

Badkaret är på andra sida rummet så kanske inte behövs där.
    Men toastolen står i hörnet och den brukar jag duscha av högst en gång i månaden.
    Men det ska väl inte lossna för det?

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Tätskiktet är ju bakom fixet och det verkar otroligt att det inte skulle finnas men frågan är ju varför allt lossnar, kan va läge att kolla lite närmare om det kanske är lika bra att renovera allt?

• Laddar…
  4. L
    Medlem Nivå 1
    Såg nu att det finns ett mörkt lager som syns under kakelfixet, syns om man zoomar vid strömbrytaren.
    Roll on tätskikt?

5. M
    Medlem · Nivå 10
    Hur ser kakelplattan ut på baksidan?

Jag är ingen expert på hur det ska se ut på väggen när man tryckt det kakel men om vi förutsätter att det är bra fix som använts så borde ju felet vara på kaklets baksida...

Om kaklet ser vettigt ut är det ju fixen som ska undersökas...

Om fixen är bra skulle jag fundera om stommen är instabil eller om det är mycket rörelser..

• Laddar…
  6. hscn
    Renoverare · Nivå 12
    Är rätt säker på att du inte orsakat detta, verkar vara ett fuskjobb.
    Vanligaste orsaken till att det blir "bom", att plattorna inte fäster mot fixen, är nog att fixen hunnit bilda skinn innan plattorna trycks fast (normalt fäster fixen lika hårt på plattorna som på väggen). Men det brukar handla om enstaka plattor eller ett mindre område. Här verkar det som plattsättaren strukit ut fix och tagit fikarast innan plattorna satts upp.
    Är absolut ingen expert på området men tror detta är svårt att ordna på ett bra sätt i efterhand behöver nog göras om helt.

7. L
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt och andra svar
    Hur mycket menar du behöver göras om, även tätskiktet?

Min tanke var om man kan använda rekommenderat lim för att trycka in plattorna på samma nivå som förut?

8. hscn
    Renoverare · Nivå 12
    Som jag skrev jag är ingen expert, det är också svårt att ha en klar åsikt utifrån bilder.
    Tycker att du ska ta kontakt med seriös firma eller besktningsman för bedömning. Du kanske kan höra med ditt försäkringsbolag om de ersätter något.

Redigerat 23 maj 20:39
    • Laddar…