Jag har kaklat en vägg i badrummet med 50x20 plattor. Flera plattor har lossnat och det är inget bruk på baksidan av plattan. Vad har jag gjort för fel? Har tandat med 8 mm

• Vägg i badrum med lossnade kakelplattor och kakelfix, utan bruk på baksidan, samt nivåjusteringsverktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till att börja med behöver du nog lägga fix både på väggen och på plattorna, när de är så stora. Det brukar stå i anvisningen på fixet du använder?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Du har nog gjort alla fel man kan göra.
Troligtvis är fixat för torrt eller att du väntat för länge så det bildats skinn så det inte fäster. Det händer lätt när man stryker på det på för stora ytor samtidigt.
Distanserna skall tryckas in i fixet och inte ligga ovanpå och hindra plattan att komma i kontakt med fixet.
Som sagts, skall du även stryka fix på plattan men inte åt samma håll.

Jag gissar att många fler plattor sitter löst till. Är det nysatt kan du rädda det genom att ta bort alla plattor och skrapa bort fixen. Likadant med väggen men var försiktig så du inte skadar tätskiktet.

Under arbetets gång skall en platta då och då lossas efter sättandet för att se om fixen fastnat ordentligt. På så stora plattor kan det vara svårt då de brukar sitta fast ordentligt.

Redigerat:
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Ser även ut som om plattorna inte är intryckta i fixen utan bara ditlaggda mot fixen. Kanske för torr fix, med tanke på temperaturen, så att ytan hinner torka innan plattorna monteras.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Till att börja med behöver du nog lägga fix både på väggen och på plattorna, när de är så stora. Det brukar stå i anvisningen på fixet du använder?
Ja det gjorde jag på de större plattorna jag satte på golvet. Vad är ditt råd när jag nu hamnat här?

Intet Intet skrev:
Du har nog gjort alla fel man kan göra.
Troligtvis är fixat för torrt eller att du väntat för länge så det bildats skinn så det inte fäster. Det händer lätt när man stryker på det på för stora ytor samtidigt.
Distanserna skall tryckas in i fixet och inte ligga ovanpå och hindra plattan att komma i kontakt med fixet.
Som sagts, skall du även stryka fix på plattan men inte åt samma håll.

Jag gissar att många fler plattor sitter löst till. Är det nysatt kan du rädda det genom att ta bort alla plattor och skrapa bort fixen. Likadant med väggen men var försiktig så du inte skadar tätskiktet.

Under arbetets gång skall en platta då och då lossas efter sättandet för att se om fixen fastnat ordentligt. På så stora plattor kan det vara svårt då de brukar sitta fast ordentligt.
Känner mej inte på topp, det är en sak som är säker. Hur går jag vidare? Har du nåt råd?

Demmpa Demmpa skrev:
Ser även ut som om plattorna inte är intryckta i fixen utan bara ditlaggda mot fixen. Kanske för torr fix, med tanke på temperaturen, så att ytan hinner torka innan plattorna monteras.
Tror inte det är torr fix. Skulle säkert ha satt fix på baksidan av pkattan. Når råd för att få ett badrum?

B Birgitta Virack skrev:
Känner mej inte på topp, det är en sak som är säker. Hur går jag vidare? Har du nåt råd?
Som jag sa. Lossa fort som attans. Skrapa bort fixet om det inte bränt. Börja om på ny kula.

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Som jag sa. Lossa fort som attans. Skrapa bort fixet om det inte bränt. Börja om på ny kula.
Fixet är bränt!!

Man ser att du dragit fix på relativt stor yta innan du satt plattor. Hur lång tid från att du började stryka på tills sista plattan kom dit?

Lite beroende på typ av fix så kan du behöva klara det på 10-15 minuter.

Men du bör dubbellimma (fix även på plattan).

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
B Birgitta Virack skrev:
Ja det gjorde jag på de större plattorna jag satte på golvet. Vad är ditt råd när jag nu hamnat här?
...om inte plattorna sitter fast så behöver du ju göra om detta. Bort med det som är löst och försök få bort fixet där du inte satt plattor och sedan på det igen med fix både på vägg och plattor. Kam 8mm är väl inte helt tokigt även om guiderna nog säger 10mm. Sedan ska du ju också ha fix för den platttyp du har - det där ser ut att vara granit (?) och då finns det fix som är särskilt lämpat för det. Men, jag gissar att fix även på plattorna kommer lösa ditt problem.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
1. Foga inte mer än du hinner kakla på 20 minuter
2. När du lägger på fixet på väggen se till att all kam går åt samma håll. I detta fall neråt, använd ej rundrörelse utan endast raka mönster
3. Använd gummihammare för att lätt vidrera in kakelplattan i fixet
4. Blanda fixet enligt instruktionerna annars kan det medföra att det antingen blir för löst eller för hårt.
5. Har det redan kurerat som det ser ut enligt bilderna så är det inte mycket annat du kan göra än att knacka bort fixet igen. Eller lägga om hela fuktspärren då det är ofta är svårt att få bort fixer utan att skada underliggande material.

Önskat lycka till. Man lär sig så länge man lever!

• Gilla
Birgitta Virack och 2 till
  • Laddar…
B Birgitta Virack skrev:
Fixet är bränt!!
Det tar några dagar innan det får full hårdhet.

Är fixet köpt på byggmax kanske? Jag hade samma problem med deras billigare variant, bytte till märkesfix och det funkade perfekt

G
Jag körde med fogmejsel och sedan slipade jag ner tills det vart slätt när jag bytte en stor platta på golvet i hallen..

Gick ganska fort så även om det är en hel vägg så är det nog inte omöjligt men det kommer ta sin tid.

• Gilla
Birgitta Virack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.