439 läst ·
10 svar
439 läst
10 svar
Kakelfogen löses upp
Hej!
Idag när jag rengjorde duschrummet hos min mamma upptäckte jag att kakelfogen i duschen löses upp. Det räcker att fogen är blöt, när jag gnuggar längs fogen med ett finger får jag grå fogmassa på fingret, som om den vore vattenlöslig.
Är det någon som vet vad detta kan bero på? Badrummet renoverades för cirka 10 år sedan och hon har inte märkt av några problem.
Och framförallt, vad bör vårt första steg vara för att åtgärda det?
Idag när jag rengjorde duschrummet hos min mamma upptäckte jag att kakelfogen i duschen löses upp. Det räcker att fogen är blöt, när jag gnuggar längs fogen med ett finger får jag grå fogmassa på fingret, som om den vore vattenlöslig.
Är det någon som vet vad detta kan bero på? Badrummet renoverades för cirka 10 år sedan och hon har inte märkt av några problem.
Och framförallt, vad bör vårt första steg vara för att åtgärda det?
Tack för att du svarar!BirgitS skrev:
Jag vet tyvärr inte. Hon flyttade in för cirka två år sedan, och har egentligen bara sprayat med Grummes "badrumsspray", torkat rent med trasa och sköljt av. Hur det har städats av tidigare ägare vet ingen av oss.
Inte jättemycket, mest som grått lite tjockare vatten, men väggen var som sagt blöt. Jag vågade inte ta i med risk att förstöra något.
"Effektiv mot kalk och badrumssuts" står det på flaskan när jag googlar (är inte kvar i huset nu), så det låter ju precis som det du beskriver.BirgitS skrev:
Dock så testade jag att gnugga vid lite olika ställen, även utanför själva duschutrymmet och överallt betedde sig fogen likadant. Jag kan inte tänka mig att hon skulle varit uppe på pall för att spraya högt upp på väggarna i andra delar av rummet, men ska fråga om hon fått hjälp av någon.
Har du något förslag på åtgärd? Jag anar att rummet behöver fogas om?
Tack, nej de är inte särskilt urgröpta. Kanske lite väl i golvet, men där lär man ha städat mer.BirgitS skrev:
Så du tycker vi kan låta det vara egentligen? Betryggande om det inte är någon panik.
Klicka här för att svara