4 607 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Kakel bakom fläktkåpa??
Hej!
Håller på att kakla köket och får hjälp av en plattsättare, jag hade bestämt och beställt kakel upp till fläktkåpans underkant och sen ut åt sidorna i samma höjd!
Till saken hör att vi har ett köksfönster 1 dm. till höger om fläktkåpan och jag tyckte därför att det såg konstigt ut att ha kakel ända upp till taket på den ena sidan fönstret men inte på den andra!!
Men nu tycker plattsättaren att det blir väldigt opraktiskt med tapet ovanför fläktkåpans underkant, han säger att det blir väldigt flottigt där??? dvs. på båda sidor om själva rostfria röret upp till taket!
Hur har Ni andra gjort?? Finns det någon som har valt "min" variant med tapet, och hur funkar det i så fall??
MVH/Christina.
Håller på att kakla köket och får hjälp av en plattsättare, jag hade bestämt och beställt kakel upp till fläktkåpans underkant och sen ut åt sidorna i samma höjd!
Till saken hör att vi har ett köksfönster 1 dm. till höger om fläktkåpan och jag tyckte därför att det såg konstigt ut att ha kakel ända upp till taket på den ena sidan fönstret men inte på den andra!!
Men nu tycker plattsättaren att det blir väldigt opraktiskt med tapet ovanför fläktkåpans underkant, han säger att det blir väldigt flottigt där??? dvs. på båda sidor om själva rostfria röret upp till taket!
Hur har Ni andra gjort?? Finns det någon som har valt "min" variant med tapet, och hur funkar det i så fall??
MVH/Christina.
Har satt kakel hela vägen upp till taklist samt bakom och ångrar INTE det idag (1 år senare). Det blir, som plattläggaren säger, väldigt flottigt. Även bakom vår kåpa har det kommit flott från os vilket vi nu med lätthet kan ta bort.
Ett råd är att köra kakel hela vägen och "impregnera" fogarna så du lätt kan rengöra dem oxå.
Ett råd är att köra kakel hela vägen och "impregnera" fogarna så du lätt kan rengöra dem oxå.
Tack för svaret!djpa skrev:Har satt kakel hela vägen upp till taklist samt bakom och ångrar INTE det idag (1 år senare). Det blir, som plattläggaren säger, väldigt flottigt. Även bakom vår kåpa har det kommit flott från os vilket vi nu med lätthet kan ta bort.
Ett råd är att köra kakel hela vägen och "impregnera" fogarna så du lätt kan rengöra dem oxå.
OK, ingen idé att argumentera mot sakkunskap! Det får bli kakel ända upp till taket och runt fönstret!
Men vad impregnerar man fogarna med??
MVH/Christina.
Klicka här för att svara