Har börjat få problem med min kaffemaskin, en Siemens eq 6 s500. Det som är mest störande är att även om bönbehållaren är helt full så blir det varannan gång avbruten bryggning och maskinen meddelar ”fyll på bönor”. Det blir alltså kaffe varannan gång…
Har skruvat isär maskinen o rengjort kvarnen, men det har inte gjort någon skillnad. Någon som har någon idé hur man kommer tillrätta med det här?
Det här felmeddelandet ser jag om jag går in i service-menyn.
Det andra problemet är att jag får mycket vatten på spillbrickan och i behållaren för kaffet. Antar att detta beror på något läckage nånstans, någon som har koll på vilka o-ringar/ventiler som behöver bytas?
Mycket tacksam för hjälp med dessa problem!
Har skruvat isär maskinen o rengjort kvarnen, men det har inte gjort någon skillnad. Någon som har någon idé hur man kommer tillrätta med det här?
Det här felmeddelandet ser jag om jag går in i service-menyn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det andra problemet är att jag får mycket vatten på spillbrickan och i behållaren för kaffet. Antar att detta beror på något läckage nånstans, någon som har koll på vilka o-ringar/ventiler som behöver bytas?
Mycket tacksam för hjälp med dessa problem!
Bara en tanke!
På min ismaskin kan det bildas imma på linsen som läser av om det är fullt i behållaren och stänger då av.
Hur vet din maskin hur mycket bönor som är kvar? En motsvarande lins som kanske är smutsig? Eller en annan trasig givare?
På min ismaskin kan det bildas imma på linsen som läser av om det är fullt i behållaren och stänger då av.
Hur vet din maskin hur mycket bönor som är kvar? En motsvarande lins som kanske är smutsig? Eller en annan trasig givare?
Tack för feedback. Jag tror dock inte det handlar om en givare, hittade inga givare när jag skruvade isär kaffekvarnen.john68 skrev:
Utan att säkert veta tror jag att strömförbrukningen på motorn mäts, på så sätt kan den känna om det finns bönor i maskinen eller ej beroende på vilket motstånd som blir. Det jag egentligen funderar på är om kvarnen eller elektronikkortet eller både och(eller nåt helt annat) behöver bytas för att få det att fungerajohn68 skrev:
Aha, så avancerat! Då är min kassa gissning samma som din. Ett helt kretskort om det nu finns att få tag på.O one- skrev:Utan att säkert veta tror jag att strömförbrukningen på motorn mäts, på så sätt kan den känna om det finns bönor i maskinen eller ej beroende på vilket motstånd som blir. Det jag egentligen funderar på är om kvarnen eller elektronikkortet eller både och(eller nåt helt annat) behöver bytas för att få det att fungera
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Hejjohn68 skrev:
Jag har sedan någon månad tillbaka haft precis samma problem med min EQ6 700, dvs 'fyll på bönor' varannan gång fast behållaren är full...
Fick du någon rätsida på din kaffemaskin?
Mvh Johan
Jag fick faktiskt rätsida på det, iaf så funkar det nu o har funkat ett tag. Jag skruvade isär maskinen o gjorde rent kvarnen, sen spände jag ihop ”hjulen” som mal bönorna lite hårdare. Efter det har det fungerat.K Karl Johan L skrev:
En ”quickfix” du kan testa är att skruva på inställningen av malningsgraden, men tänk på att det måste göras när kvarnen maler. Dra den mot mer finmalet o se om den enkla åtgärden gör nån skillnad.
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Magiskt, din rekommenderade quickfix har fungerat kanon! Tack för tipset!O one- skrev:Jag fick faktiskt rätsida på det, iaf så funkar det nu o har funkat ett tag. Jag skruvade isär maskinen o gjorde rent kvarnen, sen spände jag ihop ”hjulen” som mal bönorna lite hårdare. Efter det har det fungerat.
En ”quickfix” du kan testa är att skruva på inställningen av malningsgraden, men tänk på att det måste göras när kvarnen maler. Dra den mot mer finmalet o se om den enkla åtgärden gör nån skillnad.
mvh Johan
När gjorde du rent den enligt konstens alla regler sist?S SamuelAlm skrev:
https://www.siemens-home.bsh-group....derhall/kaffemaskiner/eq6-plus/djup-rengoring
Klicka här för att svara