Husägare
· Enköping
· 19 inlägg
Hej!
Jag vet att det finns många trådar om asbest här inne, men jag får inte riktigt grepp om hur asbest reagerar vid brand, förutom att jag vet att det är "eldfast", så att säga.
Våra ventilationsrör sitter på vinden i en 70-talskåk och när vårt hus brann 2016, spreds branden via takfoten från altan och upp på vinden, som snabbt blev övertänd.
När man sedan sanerade, så blästrades träkonstruktionen på vinden, för att få bort allt ytligt som hade förkolnat.
Efteråt när vi flyttade in efter 5 månader, så satt rören kvar och var inte inlindade i något, utan stod fria.
Jag påtalade detta, men försäkringsbolaget sa att det inte behövdes göras något alls, eftersom det var brandbeständiga. Så inget gjordes, förutom att linda in rören på nytt.
Nu har det nästa gått 10 år sedan det brann. Luften är dålig och ingen vill ta i det med pincett.
FB har stängt ärendet helt efter att skaderegleraren ledsnat på mig då jag påtalat en hel del annat som de inte vill hantera.
Åter till asbestfrågan. Finns det någon vänlig själ som är tillräckligt kunnig på området eller vet var jag ska vända mig?
Jag har frågat räddningstjänsten, som vänligt bollade mig vidare till olika myndigheter.
Ha en fin dag, oavsett när nu läser detta.
Jag vet att det finns många trådar om asbest här inne, men jag får inte riktigt grepp om hur asbest reagerar vid brand, förutom att jag vet att det är "eldfast", så att säga.
Våra ventilationsrör sitter på vinden i en 70-talskåk och när vårt hus brann 2016, spreds branden via takfoten från altan och upp på vinden, som snabbt blev övertänd.
När man sedan sanerade, så blästrades träkonstruktionen på vinden, för att få bort allt ytligt som hade förkolnat.
Efteråt när vi flyttade in efter 5 månader, så satt rören kvar och var inte inlindade i något, utan stod fria.
Jag påtalade detta, men försäkringsbolaget sa att det inte behövdes göras något alls, eftersom det var brandbeständiga. Så inget gjordes, förutom att linda in rören på nytt.
Nu har det nästa gått 10 år sedan det brann. Luften är dålig och ingen vill ta i det med pincett.
FB har stängt ärendet helt efter att skaderegleraren ledsnat på mig då jag påtalat en hel del annat som de inte vill hantera.
Åter till asbestfrågan. Finns det någon vänlig själ som är tillräckligt kunnig på området eller vet var jag ska vända mig?
Jag har frågat räddningstjänsten, som vänligt bollade mig vidare till olika myndigheter.
Ha en fin dag, oavsett när nu läser detta.
Vad är frågan då? Rören är täta och ventilationen via de fungerar så som det en gång konstruerades?
Många äldre hus har ju självdragsventilation som fungerar dåligt om man inte eldar i skorsten och vill man uppgradera till modern fläktstyrd ventilation så får man ju bekosta den uppgraderingen själv.
Många äldre hus har ju självdragsventilation som fungerar dåligt om man inte eldar i skorsten och vill man uppgradera till modern fläktstyrd ventilation så får man ju bekosta den uppgraderingen själv.
Husägare
· Enköping
· 19 inlägg
Förlåt min otydlighet.
Frågan är om det är kan ha blivit någon åverkan på rören i samband med branden eller saneringen?
Hur reagerar Asbest på extrem värme?
Hur mår de om man blästrar av det svarta som blev efter branden?
Frågan är om det är kan ha blivit någon åverkan på rören i samband med branden eller saneringen?
Hur reagerar Asbest på extrem värme?
Hur mår de om man blästrar av det svarta som blev efter branden?
Det enda som jag kan tänka mig är om det skulle ha hamnat något i rören...thomaz_berggren skrev:
Kan du kolla det?
Husägare
· Enköping
· 19 inlägg
Då låter det som att du har problem med ventilationen, har svårt att se att det beror på asbeströr eftersom de bara passivt leder luft. Har ni något som drar i eller puttar på luften? Dvs någon form sv sug eller luftväxlare?thomaz_berggren skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 587 inlägg
Är dina eternitkanaler kopplade till en frånluftsfläkt? Man brukar ha frånluft i badrum, och om den inte gör sitt jobb spelar det egentligen ingen roll om det är eternitkanaler eller galvade rör, exempelvis.thomaz_berggren skrev:
Husägare
· Enköping
· 19 inlägg
Vi har badrumsfläktar och köksfläkt. Men ingenting uppe på taket som snurrar.
De som vi har haft ut säger att man inte får ha eller att det inte går att montera en fläkt där uppe när man har asbeströr.
De som vi har haft ut säger att man inte får ha eller att det inte går att montera en fläkt där uppe när man har asbeströr.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 587 inlägg
Men har det funnits en frånluftsfläkt kopplad till eternitkanalerna före branden?
Husägare
· Enköping
· 19 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 587 inlägg
Och det klassiska självdraget verkar inte fungera.
Ta bort asbeströr är inte omöjligt för en normalhändig. Köp engångsoverall och handskar, samt en halvmask med P3-filter, så är du skyddad mot eventuellt damm. Ta bort rören så hela som möjligt, du kan låta isoleringen sitta kvar. Packa in dem i plast ihop med overall och handskar, märk "asbest" och hör med din kommun var du kan lämna asbestavfall.
Om du vill ersätta med någon annan slags ventilation kan det behövas proffshjälp. Det är lämpligt att du tar bort eterniten precis innan ventilationsfirman kommer, så riskerar du inte att det regnar in genom takgenomföringarna i flera veckor eller så.
Ta bort asbeströr är inte omöjligt för en normalhändig. Köp engångsoverall och handskar, samt en halvmask med P3-filter, så är du skyddad mot eventuellt damm. Ta bort rören så hela som möjligt, du kan låta isoleringen sitta kvar. Packa in dem i plast ihop med overall och handskar, märk "asbest" och hör med din kommun var du kan lämna asbestavfall.
Om du vill ersätta med någon annan slags ventilation kan det behövas proffshjälp. Det är lämpligt att du tar bort eterniten precis innan ventilationsfirman kommer, så riskerar du inte att det regnar in genom takgenomföringarna i flera veckor eller så.
Jag också.
Husägare
· Enköping
· 19 inlägg
Tack för era rediga svar. Jag är tyvärr inte så hemma i sådant arbete, så jag får nog be någon annan hjälpa mig. Men att lyfta bort eländet är något som jag verkligen ska försöka göra. På ett eller annat sätt.
Hypotetiskt om det har avgett partiklar som inte ska vara där, borde man kanske även se över lösullsisoleringen, antar jag.😏
Hypotetiskt om det har avgett partiklar som inte ska vara där, borde man kanske även se över lösullsisoleringen, antar jag.😏
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 587 inlägg
Helt onödigt, skulle jag säga. Skulle det finnas enstaka asbestfibrer i isoleringen så är risken för att någon ska exponeras för dessa fibrer minimal. Det är inte särskilt mycket av ens livstid som tillbringas på vinden i ens hus, va?thomaz_berggren skrev: