11 857 läst ·
45 svar
12k läst
45 svar
Kablar för LED-bel & starkström i samma rör
tror det mer hänger ihop med att RK ger bättre kontakt i plintar mm.
samt att risken att det blir glapp mm under installationsfasen blr mindre då RK är mer medgörlig.
jag har aldrig hört en lamptillverkare kräva RK pga bättre ledare av ström.
hade detta varit en faktor skulle det också finnas med i beräkningar som man gör.
samt att risken att det blir glapp mm under installationsfasen blr mindre då RK är mer medgörlig.
jag har aldrig hört en lamptillverkare kräva RK pga bättre ledare av ström.
hade detta varit en faktor skulle det också finnas med i beräkningar som man gör.
Antal kardeler och frekvens har inget med LED i sig att göra, däremot beror det på vilken frekvens transformatorn strålar ut. Givetvis kan man använda EK lika gärna som RK/MK om man matar sina LED med ren likström.
Jag undrar för övrigt om tok-audiofilerna har fått jobb hos LED-folket, eller om LED-folket envisas med tokigt hög frekvens utstrålande från trafona.
Kan inte nån skicka PTS på LED-branschen en gång för alla så slipper vi det här med RK/MK, skineffekt o.s.v....
Enligt wikipedia så är skindjupet 8,5mm vid 60Hz
http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
Det betyder i praktiken att vid 60Hz (USA-nätfrekvens) så kan diametern på en kardel vara 17mm, vilket om jag räknar rätt motsvarar en kardel på 53-54mm2. 1,5mm2 EK torde alltså uppvisa skineffekt vid drygt 2kHz, och en sjukardelig FK 1,5mm2 vid ca 15kHz, om jag nu räknat rätt.
Med andra ord strålar trafona ut högfrekvens som man inte orkat filtrera bort. En överkorsad bajskorv i betyg för det, men ändå bättre än att de väsnas inom hörbara området...
Man ska ju också tänka på att ifall en 1,5mm2-ledare körs en bit över frekvensen mot där skineffekten uppstår så är det ändå en hel del av ledararean som används.
Jag undrar för övrigt om tok-audiofilerna har fått jobb hos LED-folket, eller om LED-folket envisas med tokigt hög frekvens utstrålande från trafona.
Kan inte nån skicka PTS på LED-branschen en gång för alla så slipper vi det här med RK/MK, skineffekt o.s.v....
Enligt wikipedia så är skindjupet 8,5mm vid 60Hz
http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
Det betyder i praktiken att vid 60Hz (USA-nätfrekvens) så kan diametern på en kardel vara 17mm, vilket om jag räknar rätt motsvarar en kardel på 53-54mm2. 1,5mm2 EK torde alltså uppvisa skineffekt vid drygt 2kHz, och en sjukardelig FK 1,5mm2 vid ca 15kHz, om jag nu räknat rätt.
Med andra ord strålar trafona ut högfrekvens som man inte orkat filtrera bort. En överkorsad bajskorv i betyg för det, men ändå bättre än att de väsnas inom hörbara området...
Man ska ju också tänka på att ifall en 1,5mm2-ledare körs en bit över frekvensen mot där skineffekten uppstår så är det ändå en hel del av ledararean som används.
LED drivs ju med DC, så jag förstår inte riktigt den här diskussionen.... (det är ju AC som skapar skineffekten). Så vilken typ av tråd man väljer är mest en smaksak.
För att återgå till TS fråga, jag har själv använt KNX-buskabel (t.ex. J-Y(ST)Y 2x2x0,8 ) där 230 och selv-kretsar har tvingats att "mötas".
För att återgå till TS fråga, jag har själv använt KNX-buskabel (t.ex. J-Y(ST)Y 2x2x0,8 ) där 230 och selv-kretsar har tvingats att "mötas".
Det kan finnas någon annan anledning till att RK är bättre till LED, men om de säger att det är p.g.a skin-effekten så har de fel.Rrrrr skrev:
Kan det ha nåt med störningar att göra? Första anläggningen med konstantströms-led körde vi med fk 1,5 och då blev det störningar i radio (vi märkte det direkt i radiokåporna). Detta har aldrig hänt med rk0,75
Man verkar inte kunna lita på vad transformatorerna/nätdelarna är för underligt junk med överlagrade växelspänningskomponenter som ingår i funktionen verkar det som...snaggletooth skrev:
Fast då är vi tillbaka till att LED'arna måste klassas som "indikering" istället för "belysning" för att få gå under 1,5mm2 ledararea. Fast det kanske är okej att paralellkoppla båda paren i "KNX-kabeln"?snaggletooth skrev:
Den DC:en som drivdonen & trafos levererar är väl ungefär lika fin som sinuskurvan i våra 230/400V nätyxis skrev:
Det känns som att regelverket inte är anpassat efter LED-bel där man begränsar strömmen till 350/700mA, nu finns det ju iofs. dom som är 12/24/48V
LED drivs i praktiken inte alls av en ren likspänning utan snarare av en PWM-modulerad AC-spänning i form av en fyrkantsvåg som varierar snabbt mellan 0 och toppspänningen. Det är anledningen till att det genereras störningar och det det är anledningen till att skinneffekten kan påverka.snaggletooth skrev:
"Det betyder i praktiken att vid 60Hz (USA-nätfrekvens) så kan diametern på en kardel vara 17mm, vilket om jag räknar rätt motsvarar en kardel på 53-54mm2. 1,5mm2 EK torde alltså uppvisa skineffekt vid drygt 2kHz, och en sjukardelig FK 1,5mm2 vid ca 15kHz, om jag nu räknat rätt."
1,5mm2 är ju fortfarande 1,5mm2 oavsett EK, FK, RK. Så jag tror inte på att frekvensen där skineffekten börjar spela roll ändrar sig vid samma diameter oavsett antal kardeler (eftersom de inte är isolerade mot varandra).
1,5mm2 är ju fortfarande 1,5mm2 oavsett EK, FK, RK. Så jag tror inte på att frekvensen där skineffekten börjar spela roll ändrar sig vid samma diameter oavsett antal kardeler (eftersom de inte är isolerade mot varandra).
Även om PWM-DC inte är någon "äkta" DC, så växlar strömmen aldrig riktning, vilket krävs för att skapa skin-effekten.
Och har man problem med skin-effekten i en AC-applikation måste man använda Litz-tråd (RK, FK, EK spelar ingen roll, de är alla solida ledare i sett med strömmens "ögon")
Och har man problem med skin-effekten i en AC-applikation måste man använda Litz-tråd (RK, FK, EK spelar ingen roll, de är alla solida ledare i sett med strömmens "ögon")
Men för att återgå till det som ska fastställas:
För att göra detta helt enligt boken så krävs alltså typ ÖLFLEX N 2x1.5, LiYCY 2x1.5 eller likvärdig kabel, FK/RK/EK är inte godkänt då man inte klarar isolationen mellan SELV & 230V och minst 1,5mm2 eftersom det är en belysningsinstallation.
Jag tror inte att en besiktningsman skulle godkänna att man använder LED-lamporna som indikering på att det är tänt
För att göra detta helt enligt boken så krävs alltså typ ÖLFLEX N 2x1.5, LiYCY 2x1.5 eller likvärdig kabel, FK/RK/EK är inte godkänt då man inte klarar isolationen mellan SELV & 230V och minst 1,5mm2 eftersom det är en belysningsinstallation.
Jag tror inte att en besiktningsman skulle godkänna att man använder LED-lamporna som indikering på att det är tänt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Mjao...jag tycker att vi kan utgå ifrån att det krävs en kabelmantel mellan 230 V och SELV !
Är medveten om att detta är en gammal tråd, men är ändå intresserad av om det här svaret är riktigt?K kolvas skrev:Men för att återgå till det som ska fastställas:
För att göra detta helt enligt boken så krävs alltså typ ÖLFLEX N 2x1.5, LiYCY 2x1.5 eller likvärdig kabel, FK/RK/EK är inte godkänt då man inte klarar isolationen mellan SELV & 230V och minst 1,5mm2 eftersom det är en belysningsinstallation.
Jag tror inte att en besiktningsman skulle godkänna att man använder LED-lamporna som indikering på att det är tänt![]()
Jag står inför dilemmat att det under badrumsrenoveringen blivit en slang kort till badrumsskåpet. Badrumsskåpets belysning är 230V men skulle vilja sätta ytterligare en spott under skåpet som tänds tillsammans med 3 andra spottar utplacerade i badrummet.
Någon som råkat ut för samma ”problem, frågeställning” under de åtta år sedan denna tråd skrevs
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det stämmer inte riktigt. Jag har lärt mig mer sedan 2011. Om både 230 V-systemet och led-systemet använder FK, dvs H07F i slangen så går det bra. Då får man dubbla enkla isoleringslager för 230 V mellan systemen.
Man får dock se till att systemen hålls isär i dosor.
Men det är ju något man endast bör utnyttja i nödfall då det är lätt att halka snett.
Man får dock se till att systemen hålls isär i dosor.
Men det är ju något man endast bör utnyttja i nödfall då det är lätt att halka snett.
