Får man dra kablar för LED-bel (alltså sekundärsidan) i samma VP-rör som starkströmskablarna går i?

Kan man få problem med inducerande strömmar?

Det är tillåtet om alla ledningars isolering tål den högsta spänningen i röret.

SS436400 skrev:
521.6 Elinstallationsrör, kabelkanaler, elkanaler samt kabelrännor
och kabelstegar
Ledare i olika strömkretsar får ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen.

Redigerat:
Jag hade för mig att det var så, men det jag funderar på är om det finns risk för inducerande strömmar som kan fördärva LEDen

kolvas skrev:
Jag hade för mig att det var så, men det jag funderar på är om det finns risk för inducerande strömmar som kan fördärva LEDen
Jag har svårt o tro att du får problem, om du inte har nån gravt störande laster på 230 sidan.

Idag är ju de flesta laster gravt störande.... dimmers/LE/datorer/mobilladdare etc.

I värsta fall så får man köra trial by error eller se om kan få i en skärmad kabel för LEDen

Om drivdonet har SELV utgång är det bara tillåtet om en av kretsarna ligger i fullisolerad installationkabel avsedd för högsta förekommande spänning. Men så formellt korrekta ska vi kanske inte vara med tanke på diskussionerna kring delad jord osv i andra trådar.

Störningar behöver du nog inte tänka på, framförallt inte pga induktion.

Redigerat:
Jag skulle nog inte ha vågat, men det kan säkert vara så att det funkar. Men RKUB, som man brukar dra till LED är ju en vanlig högtalarkabel. Den kan väl knappast vara tillåten för 230 V.

Är det rust och utan att väggarna ska öppnas/skivas på nytt?

//Patrik

det är blir nog rk 0,75 som prov, lite komplettering med fönstersmygsbel och vägarna ska inte gipsas på, går det åt helvete så får man väl prova med nån typ av skärmad ölflex, drivdonet kommer placeras i en takdosa

0.75 mm2 är för klent ;-)
715.524.1 skrev:
Minsta tillåtna area för klenspänningsledare är:
– 1,5 mm2 koppar för ledningssystemet. För flexibla kablar som är maximalt 3 m kan ledararean minskas till 1 mm2.

0,75 mm2 är det väl som vanligtvis dras till LED. PM flex har i alla fall bara RKUB i 0,75 mm2-utförande.

//Patrik

Mnor skrev:
0.75 mm2 är för klent ;-)
men då borde ju inte telekablar vara godkända eftersom teleinstallationer ska gå under samma regler.

Selv/Pelv-lösningar trodde jag räckte med 0,75 om man klarar strömvärdet.

715 syftar på belysningsinstallationer för klenspänning.

715.1 skrev:
Omfattning
Fordringarna i detta avsnitt gäller för belysningsinstallationer som matas med klenspänning från strömkällor som har en maximal märkspänning av 50 V växelspänning eller 120 V likspänning.
Nu säger inte jag att jag aldrig använt 0.75 till led ;-)

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
0,75 mm2 är det väl som vanligtvis dras till LED. PM flex har i alla fall bara RKUB i 0,75 mm2-utförande.

//Patrik
Jepp, jag har dragit mängder med RKUB 0,75 till LED men detta är första gången som jag blir tvingad att dra tillsammans med starkströmskablar, eller tvingad är jag egentligen inte, vill bara spara in på några drivdon

Mnor skrev:
715 syftar på Belysningsinstallationer för klenspänning.
Då får jag väl göra det som en teleteknisk installation med dioder som iofs. lyser....:P

Tänk mer på isolationen än arean om du drar i samma rör, man ska helst repektera SELV den klassen finns av en god anledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.