11 857 läst ·
45 svar
12k läst
45 svar
Kablar för LED-bel & starkström i samma rör
Sida 1 av 4
Det är tillåtet om alla ledningars isolering tål den högsta spänningen i röret.
SS436400 skrev:521.6 Elinstallationsrör, kabelkanaler, elkanaler samt kabelrännor
och kabelstegar
Ledare i olika strömkretsar får ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen.
Redigerat:
Om drivdonet har SELV utgång är det bara tillåtet om en av kretsarna ligger i fullisolerad installationkabel avsedd för högsta förekommande spänning. Men så formellt korrekta ska vi kanske inte vara med tanke på diskussionerna kring delad jord osv i andra trådar.
Störningar behöver du nog inte tänka på, framförallt inte pga induktion.
Störningar behöver du nog inte tänka på, framförallt inte pga induktion.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag skulle nog inte ha vågat, men det kan säkert vara så att det funkar. Men RKUB, som man brukar dra till LED är ju en vanlig högtalarkabel. Den kan väl knappast vara tillåten för 230 V.
Är det rust och utan att väggarna ska öppnas/skivas på nytt?
//Patrik
Är det rust och utan att väggarna ska öppnas/skivas på nytt?
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
0,75 mm2 är det väl som vanligtvis dras till LED. PM flex har i alla fall bara RKUB i 0,75 mm2-utförande.
//Patrik
//Patrik
715 syftar på belysningsinstallationer för klenspänning.
Nu säger inte jag att jag aldrig använt 0.75 till led ;-)715.1 skrev:
Redigerat:
Jepp, jag har dragit mängder med RKUB 0,75 till LED men detta är första gången som jag blir tvingad att dra tillsammans med starkströmskablar, eller tvingad är jag egentligen inte, vill bara spara in på några drivdonPatrik_Hed skrev: