11 857 läst ·
45 svar
12k läst
45 svar
Kablar för LED-bel & starkström i samma rör
Det var därför jag tänkte dra RK 0,75, den klarar ju isolationen, nu kan jag väl iofs. dra RK1,5 eller FK 1,5 men jag tänkte ta 0,75 för då blir det lite mer självklart att dessa trådar tillhör LED-installationen, mindre risk för förväxling vid en framtida ombyggnation.GK100 skrev:
Tex att en av kretsarna går i en normal installationskabel som EKK, EKLK då kan den andra vara enkelisolerad som FK, RK osv. I detta fallet skulle LED:en kunna dras med SKX lampsladd men då faller vi byråkratiskt på att den inte får användas i fast installation eller indragen i rör. Man kan kanske tänka sig att använda PLS om man vill vara korrekt, men att separera är ju givetvis bäst om det går.
Jag nämner inte detta för att vara besvärlig, utan för om man börjar röra sig på ett sluttande plan i såna här fall kan det snart gå snabbt utför. Diskussionerna kring delad skyddsjordledare i den andra tråden är ett sånt fall där man verkligen inte ska så fröer som kan gro bland hempulare. Jag kan tänka mig fallen där det är relevant och har även praktiserat dem men det är verkligen inte i bostads eller villainstallationer.
Jag nämner inte detta för att vara besvärlig, utan för om man börjar röra sig på ett sluttande plan i såna här fall kan det snart gå snabbt utför. Diskussionerna kring delad skyddsjordledare i den andra tråden är ett sånt fall där man verkligen inte ska så fröer som kan gro bland hempulare. Jag kan tänka mig fallen där det är relevant och har även praktiserat dem men det är verkligen inte i bostads eller villainstallationer.
Jag tror det är PM-Flex som har kommit ut med lådor med speciell LED-Kabel....exakt vad det är och hur den ser ut vet jag inte men den finns hos grossister iaf.
Nu är ju detta i min egen villa så jag kan ju göra det på ett sådant vis att jag vet att det fungerar men det är ju inte omöjligt att jag träffar på ett sådant här fall i jobbet med.GK100 skrev:Tex att en av kretsarna går i en normal installationskabel som EKK, EKLK då kan den andra vara enkelisolerad som FK, RK osv. I detta fallet skulle LED:en kunna dras med SKX lampsladd men då faller vi byråkratiskt på att den inte får användas i fast installation eller indragen i rör. Man kan kanske tänka sig att använda PLS om man vill vara korrekt, men att separera är ju givetvis bäst om det går.
Jag nämner inte detta för att vara besvärlig, utan för om man börjar röra sig på ett sluttande plan i såna här fall kan det snart gå snabbt utför. Diskussionerna kring delad skyddsjordledare i den andra tråden är ett sånt fall där man verkligen inte ska så fröer som kan gro bland hempulare. Jag kan tänka mig fallen där det är relevant och har även praktiserat dem men det är verkligen inte i bostads eller villainstallationer.
Busskabeln för t.ex KNX är ju godkänd att dra tillsammans med FK i rör, det är väl också en SELV-anläggning så den borde ju vara godkänd.
Stämmer, fast det är ingen speciell LED-kabel, vanlig RKUB (högtalarkabel) men den är bra för ändamålet men om saker & ting nu är som det skrivits här, minst 1,5 till LED-bel så är den ju inte godkänd.Glufsglufs skrev:
Edit: den finns hos Elektroskandia iaf, kanske inte på de lokala kontoren men på deras centrallager finns den
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag har PMflex RKUB både på i kartong och i färdigdragen slang.
Det ska (bör?) vara RK till LED, d.v.s. PLS 90 går bort.
//Patrik
Det ska (bör?) vara RK till LED, d.v.s. PLS 90 går bort.
//Patrik
Jag är övertygad om att du kommer göra det på ett bra sätt, men tråden berörde ju regler av olika slag. KNX busskabel är ju ok för isolationskraven men Patrik vill ha RK till LED och den kabeln är väl vanligtvis EK.kolvas skrev:Nu är ju detta i min egen villa så jag kan ju göra det på ett sådant vis att jag vet att det fungerar men det är ju inte omöjligt att jag träffar på ett sådant här fall i jobbet med.
Busskabeln för t.ex KNX är ju godkänd att dra tillsammans med FK i rör, det är väl också en SELV-anläggning så den borde ju vara godkänd.
Kabeltyper skulle då kunna vara tex ÖLFLEX N 2x0.5-1.5, LiYCY 2x0.5-1.5 i fallet LiYCY då dessutom skärmad om man skulle vilja ha det så. Smidiga och med liten diameter också.
Både Ölflex & LiYCY blir ju ju ganska grova, ca 8mm om man ska ha 2x1,5 ifall vi ska ta hänsyn till reglerna vilket jag tycker att vi ska göra i denna tråden så man kan se vad som gäller exakt för denna typ av installation som jag misstänker att man kan springa på.
Då får ju följdfrågan bli till Patrik, varför RK till LED?
Edit: denna är kanske mer lämplig: E0291000
Då får ju följdfrågan bli till Patrik, varför RK till LED?
Edit: denna är kanske mer lämplig: E0291000
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Knappast att det krävs 1,5 mm2. Då ska det väl vara en jäkla lång slinga med många spottar...
Tydligen så leder RK ström bättre. Elektronerna vandrar mest eller bäst i kärnan på varje kardel och är det fler kardeler så finns det fler "kärnor" vilket gör att strömmen flödar bättre. Eller något åt det hållet, minns lite svagt hur det förklarades på Hide-a-lites LED-kurs från Solar.
//Patrik
Tydligen så leder RK ström bättre. Elektronerna vandrar mest eller bäst i kärnan på varje kardel och är det fler kardeler så finns det fler "kärnor" vilket gör att strömmen flödar bättre. Eller något åt det hållet, minns lite svagt hur det förklarades på Hide-a-lites LED-kurs från Solar.
//Patrik
Högfrekvent växelström frlyter i ytan på kablarna. Ju högre frekvens ju tunnare del av ledaren används. Spelar dock ingen roll om man använder EK, FK eller RK, även om det är en mycket vanlig missuppfattning. För att dra nytta av många kardeler måste varje individuell kardel vara isolerad.
Enligt Mnor i inlägg #9 så ska det ju vara 1,5mm2Patrik_Hed skrev:Knappast att det krävs 1,5 mm2. Då ska det väl vara en jäkla lång slinga med många spottar...
Tydligen så leder RK ström bättre. Elektronerna vandrar mest eller bäst i kärnan på varje kardel och är det fler kardeler så finns det fler "kärnor" vilket gör att strömmen flödar bättre. Eller något åt det hållet, minns lite svagt hur det förklarades på Hide-a-lites LED-kurs från Solar.
//Patrik
Ja, det där med att flertrådigt ska leda bättre har jag hört i t.ex HiFi-sammanhang fast då tvärtom, höga frekvenser letar sig utåt i ledaren, jämför t.ex med grova koax-kablar som är ihåliga, fast i en LED-installation så är väl inte frekvensen speciellt hög?
Edit: Min tanke med att diskutera vidare är för att enkelt kunna klargöra VAD som krävs för att kunna göra detta helt enligt boken!
Jasså? Varför säger då tillverkare av både LED-armaturer och kabel att man ska ha RK-ledare till LED just för att strömmen bara flyter i ytan på varje kardel? Du menar att alla dessa experter har fel?sajjen skrev:
