Jag skall sätta upp 12 v LED Spotlight
4 st 11 w kopplade parallellt sista 5-6 meter från trafor

Vilken typ av kabel bör man har ?

I praktiken fungerar i princip vilket skräp som helst.

Enligt reglerna så måste man ha minst 1,5mm2-kabel för fast installerad belysning.

Utanpåliggande:
Billigast EKK 3G1,5
Snyggast, endast i torra rum inomhus: EKRK 3G1,5
Kan bli snyggt, stryktålig, okej utomhus och i fuktiga rum: EKLK 3G1,5

Infällt i vägg/tak:
Flexslang eller rör, två FK 1,5. Välj gärna "konstiga" färger så att det blir extra tydligt att det är 12V, t.ex. orange och lila, så ser den som är lite kunnig att det inte verkar vara 230V.

Nån annan har säkert något bättre att säga.

yxis skrev:
I praktiken fungerar i princip vilket skräp som helst.

Enligt reglerna så måste man ha minst 1,5mm2-kabel för fast installerad belysning.

Utanpåliggande:
Billigast EKK 3G1,5
Snyggast, endast i torra rum inomhus: EKRK 3G1,5
Kan bli snyggt, stryktålig, okej utomhus och i fuktiga rum: EKLK 3G1,5

Infällt i vägg/tak:
Flexslang eller rör, två FK 1,5. Välj gärna "konstiga" färger så att det blir extra tydligt att det är 12V, t.ex. orange och lila, så ser den som är lite kunnig att det inte verkar vara 230V.

Nån annan har säkert något bättre att säga.
Jag hittade denna
http://www.pmflex.com/sv/produkter/flexror_med_svakstromsledare/kror_med_LED_kabel.aspx

men den var 0,75 mm2 då få denna inte installeras fast ?

Regelverket är föråldrat, det bygger på att det inte finns ljuskällor som är så strömsnåla som LED.

Jag hade hoppats att någon annan skulle hoppa in i tråden och fylla på mer :)

Fast, med 44W / 12V så blir väl spänningsfallet i en klen ledare märkbart?

Hur blir det med värmeutvecklingen i kabel på 0,75 mm2 om har 44 watt belastning ?
Kanske inte så bra har den liggande i kutterspånen ?

millah skrev:
Hur blir det med värmeutvecklingen i kabel på 0,75 mm2 om har 44 watt belastning ?
Kanske inte så bra har den liggande i kutterspånen ?
Man ska aldrig ha en kabel liggande i kutterspånet. Slang kallas det och är vad vi brukar använda i Sverige.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Man ska aldrig ha en kabel liggande i kutterspånet. Slang kallas det och är vad vi brukar använda i Sverige.

//Patrik
Kan man spika fast den i taket innan man lägger på de nya takplattorna ?

Varför ska du göra det? Det skulle ju ligga i kutterspånet...

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Varför ska du göra det? Det skulle ju ligga i kutterspånet...

//Patrik
Det svårt att få igenom flexslang eller vprör i inne taket .. kabel lös funka
så alternativet skulle vara att spika fast kabel på innetaket innan de nya takskivorna kommer på plats

Det är svårt, men inte omöjligt. Jag har gjort det flera ggr när jag fällt in 300x300 pottor i råspontade tak och fiskat slang mellan pottorna. Det är ganska skitigt, men det blir bra när det är klart.
Fast då har ju jag varit tvungen att komma upp i kutterspånet.
Om man bara ska dra någon slang så kan man använda en cirkelsåg som man stället in djupet på så att man inte förstör den svarta pappen som alltid brukar finns mellan brädorna och kutterspånet. Då kan man göra ett spår i taket som man sedan kan lägga slangen i. Sedan när man sätter upp nya taket så är allt gömt och även korrekt utfört.

Klamra kabel och sedan gömma = Ett stort nej! Oavsett om vi snackar LED eller 230V.

:)

//Patrik

Föresten, skulle du kunna länka till spottarna som du tänkt använda? Intressant att se LED-spottar som kräver konstantspänning istället för konstantström och därmed ska parallelkopplas.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.